vrijdag 26 december 2008

even de kerst relativeren

Voor iedereen die dit jaar geen zin heeft in de kerst heb ik hier een enorm relativerend gedicht van Willem Wilmink.

Nee, wees maar niet bang, ik herken mezelf er niet in, ondanks dat we 'eenzaam' met ons viertjes zijn dit jaar met de kerst (gelukkig maar...), maar ik moest erg lachen om zijn cynisme.
Komt-ie:

Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen,
Dat is niet meer dan achtenveertig uur.
En uren, het ene vlug, het ander trager,
Uren vervliegen op den duur.
Raak niet verloren in herinneringen,
Wees toch een beetje wijzer deze keer.
Zing maar van Stille Nacht als je kunt zingen,
Want stil zal het zijn, die nachten. Zeer.
Zing in jezelf: De witte vlokken zweven
terwijl de regen langs de pannen ruist.
Het kind is niet in Betlehem gebleven:
Het is naar Golgotha verhuisd.
Gedenk de dieren op de schalen en de borden,
Die zitten meer dan jij in de puree.
Eten is beter dan gegeten worden,
Ook in de glans van Lucas 2.
Zeg nee als mensen je te eten vragen,
Want in een andermans gelukkige gezin
Daar is de kerstboom enkel te verdragen
met een uitslaande brand erin.
Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen .

Overigens heb ik wel even moeten googelen om Lucas 2 te checken... Jaren achtereen met kerst naar de nachtmis geweest, maar met nachtmis heb ik kennelijk ook weleens even iets gemist...
Golgotha kon ik nog net plaatsen.:-$

Geen opmerkingen:

Een reactie posten