zaterdag 9 juni 2012

mijn eerste liefde (WE-300)


Vijf  jaar was ik. Mijn oudere zus zat  al in de eerste klas. En terwijl mijn zus met haar boekje oefende , keek ik mee hoe het trucje ging. ‘Lars’ en ‘Els’ waren de eerste woordjes die ik ‘ontcijferde’ .  Een paar dagen later  wist ik mijn zus te vertellen dat bus 18 naar Clingendael  reed. Dat stond met grote letters op de voorkant van de bus.


De letters lieten me niet meer los. De pakken melk, de potten pindakaas, de straatnaamborden onderweg…. Na de kleuterklas had de eerste klas geen geheimen meer: ik had ze zelf al ontdekt.
De liefde voor de letters ging nooit meer over. De verplichte nummers op de middelbare school verslond ik met plezier. Ik vond mijn droombaan bij de bibliotheek.  En als moeder nam ik, nog vóórdat ze überhaupt een verhaaltje konden begrijpen, mijn kindjes met een boekje op schoot.
De liefde werd een beetje onbereikbaar. Werk, gezin, huishouden,  hobby’s…  ik kan me minder makkelijk laten vangen door een verhaal. ’s Avonds in bed vallen mijn ogen na een paar bladzijden dicht.  En nachtwerk? De dagen zijn te vol en te druk om straffeloos een nachtje door te kunnen halen.
 Maar ééns per jaar ga ik drie weken los.  De vraag is nooit WAAR gaan we heen op vakantie, maar WAT gaat er mee? Een wekenlange zorgvuldige voorbereiding gaat eraan vooraf. Mijn Heilige Zorgvuldig Samengestelde Boekenkist.  Ieder jaar weer woorden met manlief, over de belachelijke boekenvracht, maar stel je voor dat je zonder zou zitten?
Ik zet mijn kinderen in het zand bij het water, mijn man achter zijn vishengel.  Die zijn  voorlopig zoet! Ik neem plaats op mijn handdoekje in de zon.  Ik sla de eerste bladzijde om, laat me meevoeren in het verhaal… en meer heb ik niet nodig: ik ben gelukkig!


We-300 is een schrijfoefening/uitdaging van Plato: Schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Dit keer was het woord: lezen
Meer lezen/meedoen?
http://platoonline.wordpress.com


22 opmerkingen:

  1. Tja en als je het verhaal niet gelooft, dan hebben we altijd nog de foto's voor het defi-ni-tie-ve bewijs. Leuk opgebouwd verhaal. Jij bent de ware leesfanaat. Hulde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel Plato :-) Gelukkig hebben we de foto's nog :-)

      Verwijderen
  2. O, en.... als jullie reageren... jullie mogen mij je absolute leestopper laten weten voor het Zorgvuldig Samenstellen van mijn Heilige Boekenkist. Geen thrillers, geen misdaad, geen streekromans, verder lust ik alles :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou ik zeggen. Neem eens een vertaling van de korte verhalen van Boelgakov mee. Of zijn boek Meester en Marquerita. Fantastische literatuur en toch makkelijk leesbaar.

      Verwijderen
  3. Mooi verwoord. Mijn verhaal ken je al. Als je het nog niet hebt gelezen, neem dan "Een keukenmeidenroman" van Kathryn Stockett mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Die was mooi! Daar lag ik vorig jaar mee op het strand (zie foto :-). Wat een heerlijk boek was dat!

      Verwijderen
  4. Mijn leestopper is al vanaf mijn twaalfde de vier boeken van Cissie van Marxveldt over Joop ter Heul. Humoristisch en zo vol goede moed dat je er blij en gelukkig van wordt.Let wel het is dus eigenlijk een tiener-roman!
    ps. Leuk verhaal over dat jezelf leren lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Heej! Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren!

      Verwijderen
  6. Wat leuk heb je de kleine strubbelingen van het lezen neer gezet.Ik lees het liefste morgens vroeg dan is het zo stil en iedereen slaapt dan nog heerlijk.
    Graag gelezen we-300

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt de kleine strubbelingen van het lezen goed neergezet.
    Graag gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken veel in je verhaal, ook dat het door een druk leven minder lezen geblazen is en dan op vakantie....... ja zo werkt het wel. Graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op zich heel herkenbaar, je komt met kleine kinderen niet zo goed aan die hobby toe, met grote kinderen ook niet overigens ;-)

    Om woorden met je man te voorkomen, adviseer ik je de app kobo op je gsm....ideaal, weegt niks, boeken meer dan jij lezen kunt.

    Enne leestopper.... ieder jaar minimaal 1x lees ik tolkiens meesterwerk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zag de foto en dacht meteen dat de RET-bus je eerste liefde was. Mijn hart ging ook wat harder kloppen, want aan Rotterdam heb ik alleen maar goede herinneringen (wonen/school/werk.)
    Maar ik had beter kunnen weten, want ik zag "WE" staan. Het blijft een fantastische uitvinding hè, lezen? Harry Potter heb ik in het engels keer na keer gelezen. En nog heb ik er geen genoeg van!
    Leuke invulling, Tasja :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja heerlijk alles lezen wat los en vast zit. Zelf heb ik sinds kort een e-reader en ik als verstokt BOEKENlezer dacht dat dat niets zou zijn, maar dat is het dus wel. Superhandig en scheelt veel bagage op vakantie. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gelukkig hoef ik het niet te hebben van die drie weken, lees het hele jaar door, soms een periode wat minder, maar er ligt iig altijd een boek op me te wachten.
    toen wij nog met de caravan op pad gingen had ik ook vrachten boeken mee, nu gaan we met het vliegtuig en denk ik dat het e-book zijn intrede gat doen, ben nog niet helemaal om, want lezen is voelen, papier en inkt ruiken.....

    leuke WE

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zo ontzettend herkenbaar.... een tas, onee een koffer extra voor alle boeken die mee moeten... en dan niet van die dunnetjes... lezen is geweldig!! dank je wel voor je bijdrage en dat ik het mocht lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig hebben we op de boot geen last van het gewicht van boeken en er gaan er veel mee.Maar als we soms gaan vliegen gaat het met boeken uitzoeken net zo als met kleding.Wat wel wat niet,vreselijk en tja de e reader zal dan ook zijn intrede misschien wel doen.Ben er nog niet aan toe lijkt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Verslaafd aan lezen dus. Zo erg is het bij mij niet meer, maar ik kan er nog steeds van genieten als ik mezelf de tijd gun. Ik heb altijd de boeken van Jean M. Auel over de aardkinderen graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Elk boek neemt me mee op reis. Soms valt de reis een beetje tegen ; soms is het een tocht om nooit te vergeten. Heet lijkt mij heerlijk om een week niks anders te doen dan boeken te verslinden. Nog een paar jaar ; dan kan het !

    Mooie WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooit had ik hetzelfde probleem, nu dus niet meer. Sinds ik mijn e-reader heb is het opgelost... Ik dacht, hij kan nooit een vervanging zijn voor gewone boeken, maar eerlijk gezegd heb ik geen gewoon boek meer aangeraakt sinds ik hem heb. En straks op vakantie heb ik alleen een heel klein apparaatje, zelfs, in mijn handtas! Mooie WE300, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik mis dat.. het genot van lezen. Ik houd er niet van, ik kan de verhalen nooit volgen dus een boek voor je kist heb ik absoluut niet.

    Blijf genieten zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen