zondag 30 november 2014

Zwijmelen op zaterdag: No Guts No Glory

Vrijdagavond ben ik met mijn zoon naar zijn eerste concert ever geweest.

Dat was best een beetje spannend.
Omdat hij nogal gauw last heeft van prikkels trekt hij dat soort dingen meestal niet zo lang.
'Leuke dingen' als een sinterklaasviering, een dagje efteling, een optreden van Ernst en Bobbie liepen vaak uit op een fiasco. Intussen hebben we ervan geleerd, en met het inbouwen van de nodige 'escapes' blijkt dat leuke, drukke dingen toch wel kunnen lukken. Het hoort bij de wereld die Autisme heet.

We hebben ook gemerkt dat hij zelf voor prikkelregulatie kiest voor stevige muziek. Als hij voelt dat zijn hoofd te vol is pakt hij zijn hoofdtelefoon en trekt hij zicht terug op een rustig plekje met zijn eigen muziek. Toen het op school een poosje niet goed ging had hij dit ook zo met de meester afgesproken.

Vrijdagavond dus. Feurengel. Een band die alleen maar muziek van Rammstein speelt.
Daar stonden we, met mijn broer, mijn neef en mijn zwager *klik*  bij een klein pop-podium in de stad. Hij heeft met een kleine onderbreking het hele concert gezien. We hebben, na het slotnummer 'Engel' elkaar gegroephugd, gewoon, omdat het zo fijn was dat we daar met elkaar waren. En we hebben genoten. Ik niet zozeer van de muziek, maar wel van het spektakel. En van mijn zoon die gewoon samen met zijn moeder wilde gaan rocken.

Toch plaats ik Rammestein of Feuerengel vandaag niet in de zwijmel.

Ik kies voor iets anders dat van de week voorbij kwam.

Er kwam op facebook een nummer voorbij van een dame, Andy, die een nummer had geschreven geïnspireerd op de stichting No Guts No Glory.

(Voor degenen die het niet weten, of de stichting niet kennen... ik zet me voor deze stichting in sinds ik deze heb leren kennen toen ze mijn schoonzusje Annemiek hielpen met haar onverzekerde kankerbehandelingen. Klik vooral even door naar de link.)

Hier het nummer waar het om gaat: http://vimeo.com/112822194
Ik vind dat het heel goed weergeeft waar No guts No Glory voor staat.

Volgende week wordt het helemaal spannend.
Dan gaat de campagne No Music No Glory van start.
De band 'Tiger Pilots' heeft speciaal voor No Guts No Glory een nummer geschreven.
Een paar weken gelden is er een clip gedraaid, die wordt nu gemonteerd, en dinsdagavond is de release.
Ik kan je verklappen.,. het is een vèt nummer. En dat allemaal met vrijwilligers en 0 euro budget!
Omdat het beleid van NGNG is dat iedere euro die binnenkomt besteed wordt aan de behandelingen van de begunstigden.
Mijn zwijmel voor volgende week staat dus al vast.

Oké, vooruit, om toch weer even terug te komen bij het begin van mijn blog ...
Voor wie wil, voor wie durft...






6 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel dapper van je zoon en eigenlijk van iedereen die dit concert heeft bijgewoond. Wat een spektakel. Niet mijn ding. Ik kan dit clipje niet eens helemaal beluisteren. Ik ben dus een softie.
    Je bijdrage komt in het overzicht van de volgende week, want ik had het vanmorgen al in de cloud gezet en het linkje in de zijbalk.
    Ik ben benieuwd naar het nummer van NGNG. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als Marja ben ik dus een softie,maar geweldig dat je zoon wou rocken met zijn mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoon vind Ramstein ook helemaal te gek en als hij overprikkeld is dan gaat dit of disturbed kneiterhard aan en dan schreeuwt hij uit alle macht mee. Even ontladen.....maar een concert is teveel van het goede.
    Jouw beschrijving van al die dingen die kinderen vaak leuk vinden maar je Zoon niet aankan herken ik heel erg. dat maakte ik met Zoon ook keer op keer mee, terwijl dochter met volle teugen genoot moesten we dan weer naar huis helaas. daarom stelde ik op een gegeven moment miedentijd in, en dan gingen we al die dingen doen die normaal niet konden.
    je wordt vindingrijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig, ik had de link nog niet gelegd, maar de autistische zoon van een vriendin gaat ook helemaal voor "heavy"... En ik vind Andy wel mooi (ik kon de tekst niet zo goed volgen [omdat de wifi haperde?]), maar ik geloof dat ik gemiddeld ook meer naar heavy neig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn oudste is dol op muziek maar voor mij doet het er allemaal niet meer zo toe. Toch smelt ik altijd als hij me een bepaald nummer wil laten horen dat hij goed vindt. Gaaf om met je zoon naar een concert te gaan, waar het ook van mag zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke muziek van Rammstein. O ja, ik heb ook autisme.

    BeantwoordenVerwijderen