zaterdag 3 december 2022

Zwijmelen op Zaterdag: Black Thunder




Vorige week was ik met mijn zoon, het langharig tuig, in Tilburg. Poppodium 013.

Hij heeft me al vaker verrast met bijzondere muziek en kwam nu ook weer met een band die hij zelf heel graag wilde zien, maar mij niets zei. The Hu. Mongoolse Folk Metal. 
Dus ik liet me weer verrassen. En het pakte goed uit. Want het was echt heel bijzonder en mooi. 
Eem imposant drumtoestel, 2 zelfs, meen ik me te herinneren, op het podium, en bijzondere muziekinstrumenten. 

Gelukkig waren we vroeg vertrokken en op tijd, want heel Tilburg lag op de schop. De borden voor de parkeergarage konden we niet volgen vanwege de wegopbrekingen. Toen we eenmaal een plekje hadden gevonden in de woonwijk moesten we eerst 500 meter lopen naar een betaalautomaat, om er daar achter te komen dat parkeren €16,50 kostte. Nou, dat vertik ik dus hè? Daar haal ik liever een keer wat drinken voor in de concertzaal. 
Toen besloten we om te parkeren bij het spoor. Dan maar een stuk lopen. Maar de pijltjes leidden ons naar een P alleen voor personeel. 
Uiteindelijk hebben we toch de garage vlakbij gevonden, we waren inmiddels 3 kwartier later, en hevig overprikkeld zijn we bij 013 aangekomen. 
Echt... ik moet wel een hele goede reden hebben wil ik de binnenstad van Tilburg nog een keer op willen zoeken. 



Maar The Hu. 
Het is een vrij jonge band. Opgericht in 2016. 
Hun succes brak door nadat ze hun clips op Youtube plaatsten. 
Hu is het mongoolse basiswoord voor mens. 
Heel bijzonder vind ik het strijkinstrument: de morin khuur. En natuurlijk het typische keelgeluid waar ze mee zingen. Ze zingen vooral over de mongoolse tradities. Zelf noemen ze hun stijl: Hunnurock, vernoemd naar de Hunnen.


Deze zomer zullen veel Nederlanders kennismaken met The Hu: ze treden op op Pinkpop. Dus als je er bent en je wilt iets biijzonders zien en een echte strakke, goed georganiseerde band zien, je kans is daar!  

Wil je meezwijmelen? 

Plaats hier je link: 


You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

2 opmerkingen:

  1. Brrrrrrrrrr je haalt herinneringen op .... zo heb ik jareeeeeeeeen terug soortgelijke bagger beleefd in Nijmegen... en als je (zoals ik) slecht loopt, helemaal in het donker, is elke meter te veel dus is overprikkeling gelijk aan de orde.

    Maar goed, jullie hebben genoten uiteindelijk en dat is waar het om draait.

    Op deze manier stijlen muziek ontdekken lijkt me fantastisch, ik vind het dan ook erg dapper dat je het doet. Ik zou dat niet durven.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het best fijne muziek om naar te luisteren. Maar zoiets moet je inderdaad op een podium zien, dus zal ik naar Pinkpop moeten. Maar dat zal wel nooit gebeuren denk ik😉😉

    BeantwoordenVerwijderen