dinsdag 27 oktober 2015

Hoe de week van Tas was (3)

Het is alweer dinsdag. Tijd voor mijn wekelijkse update.

Ik wil de mensen bedanken die vanuit verschillende hoeken hebben gereageerd op mijn stukje over de sclerodermie vorige week. Soms een tip, soms een hart onder de riem. Maar ik ben wel weer wat wijzer geworden. Bedankt daarvoor.

De week begon vorige week dinsdag met een somber loopje. Wat een verschil met het zonnige weer van vandaag!
Maar... met wat doorbijten de loop weer met een kilometer verlengd.
Ik merk dat de conditie steeds wat beter wordt en dat de verstevigende core-trainingen van de laatste weken het lopen ook positief beïnvloeden.

Plaatje van onderweg. Uitzicht op de haven van Antwerpen.

Op woensdag was het weer naailes.
Ik zit nog steeds volop in de kraamcadeau's.



Voor de babyshower van mijn schoonzus (zie zondag) maakte ik een tutteldoekje en een slabbetje.
Supergave stof heb ik hiervoor gescoord. Een verschoonmatje is in de maak. Ik moet opschieten want we weten nu dat de baby (joehoe! een nichtje !!!!)  in week 38 wordt gehaald.



Van donderdag op vrijdag had ik het rijk alleen. Althans... de kinderen waren gewoon thuis hoor, maar Mr.C. ging naar het vakantiehuisje om het halletje nog van een laatste laag witsel te voorzien.
Tijd genoeg om even meters te maken in een boek waar ik heel graag in door wilde lezen.
Het is voor sommigen misschien een vaag onderwerp maar voor mij eigenlijk zo logisch als het maar zijn kan. Het boek heet Ki, kracht van binnenuit (Hans Peter Roel).


Het is geen literair hoogstandje maar het leest als een trein.
Kort samengevat: als je je richt op je Ki-punt (zo'n 3 centimeter onder je navel) en daar de levensenergie door laat stromen, dan kan je meer dan je denkt.
Al lezende en googelend kwam ik erachter dat ik het begrip niet voor het eerst hoorde.
De Boeddhisten noemen het Ki. De Chinezen Chi. In de yoga is het je sacrale chakra. Bij de cranio-sacraal therapeut ben ik verschillende elementen van Ki ook al eens tegen gekomen.

Vrijdagmiddag ging ik lekker met mijn vriendin naar de sauna.
Zonder foto.
Genoten van het badderen, de dompelbaden, lekker eten,een wijntje en vooral veel kletsen. Vroeger woonden we tegenover elkaar en spraken we elkaar meerdere malen per week. Nu nog maar een paar keer per jaar. Het was fijn en we hebben afgesproken dat we dit gewoon een paar keer per jaar gaan herhalen.
Zo'n saunadagje is altijd net een korte vakantie.

Zaterdagmiddag maakte ik een kraamcadeau voor de dochter van een vriendin, passend bij haar eerdere bestelling.


Op haar verzoek maakte ik een verschoonmatje. Voor het goede doel, voor No Guts No Glory.
Als extraatje maakte ik voor haar een tutteldoekje en een slabbetje erbij. 







Wat is het toch altijd heerlijk om even te snuffelen aan zo'n lieve kleine baby!

In de avond besloot ik de Ki toe te passen in mijn dagelijkse buikspiertraining.
Sinds twee maanden doe ik samen met mijn vriendin Kleine Tas, mee aan verschillende 'challanges'. Vorige maand hadden we de 'Plank'-challenge en nu dus de Abb-challenge.
Via facebook krijgen we dagelijks door wat we moeten trainen. Bij de plank was het opbouwend van 20 seconden planken naar 5 minuten planken.
Nu doen we bijna dagelijks een circuitje van verschillende buikspieroefeningen. Zelf breiden we het wat uit met wat oefeningen voor de armen. Via whatsapp weten we elkaar dagelijks te motiveren.



Het was heel bijzonder.
De series oefeningen werden de afgelopen weken langer en zwaarder en hijgend en puffend voltooide ik mijn series. Uiteindelijk werd het te zwaar en moest ik de oefeningen in etappes hakken.
Terwijl ik focuste op mijn Ki jaste ik  deze avond in één keer 105 sit-ups, 160 crunches, 60 leg-raises en 95 seconden plank eruit. Hatseflats! Ik wil niet zeggen dat het zonder moeite ging maar het ging wel makkelijker dan de dagen ervoor. Maf hè? Of eigenlijk ook niet...

Zondag was de babyshower voor mijn schoonzusje.
Een tafel vol hapjes, veel cadeau's en een middag vol gezelligheid.
Maar vooral een prachtige taart gemaakt door een vriendin van mijn schoonzus.



En maandagavond was ik moe van het drukke weekend en de ritten naar boven de rivieren. Dat autorijden kost me altijd ontzettend veel energie. Misschien moet ik tijdens het autorijden ook meer in mijn Ki gaan zitten :-).
Het was een drukke dag op de praktijk. Ik ging op tijd naar bed en nog voordat ik een paar bladzijdes verder had gelezen in Ki, vielen mijn ogen al dicht. Ook wel eens lekker zo'n lange nacht!

2 opmerkingen:

  1. Veel bewondering voor al je activiteiten! Ik hoop dat het afstraalt qua energie op mij.....

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O cool, ik heb dat boekje ook en ik paste het altijd toe bij het wandelen. Moet het boekje maar weer eens tevoorschijn halen en toe gaan passen. :)

    BeantwoordenVerwijderen