vrijdag 18 mei 2018

Zwijmelen op Zaterdag: Het naaimachinelied






O, jongens ik ben er letterlijk helemaal klaar mee. 
Op 3 knoopsgaten na ben ik helemaal klaar met de eerste twee modules voor de opleiding tot coupeuse.
Keurig op tijd. Het examen is over een week.

Voor het examen moet ik 3 mappen met techniekwerken inleveren (paspelzakken, verschillende kragen, verschillende zakken, paspelknoopsgaten, etc.) en 3 mappen  met patroontekeningen.
Daarnaast moet ik ter plaatse 1 patroon uitwerken van een plaatje en twee zelf ontworpen, zelf getekende en zelf genaaide kledingstukken inleveren.

Ik heb zo hard gewerkt de laatste maanden.
Naast mijn baan, gezin en grote puber die veel aandacht nodig had de laatste tijd, is ieder vrij uurtje de laatste maanden in het naaiwerk gaan zitten.
Avond aan avond zat ik tot laat in de avond achter mijn tekenwerk of achter de naaimachine.
De laatste weken zat ik 4 dagdelen per week in Breda op de modevakschool.
Normaal gesproken loopt een module van mei tot mei.
Dit jaar waren we wat later, pas in september begonnen, en zijn de modules dus in 4 maanden minder gepropt. Dit was eigen keuze, de examens zijn altijd in mei. Ik had ook ervoor kunnen kiezen om volgend jaar mei examen te kunnen doen.
En twee modules in zo'n korte tijd was dus écht keihard werken.

Afgelopen woensdag zag ik mijn hele examen in het water vallen.
Ik was één van mijn examen-mappen kwijt.
Heel het huis overhoop gehaald. Op de gekste plekken gezocht. In tassen, in de wasmand, in de auto, in laadjes waar ze niet eens n passen. Niet te vinden.
Geen map = geen examen.
Ik wist even niet meer hoe ik het had. Blinde paniek. Bijna overgeven van ellende.
Het hele jaar zo keihard werken, en dan voor de finish struikelen omdat je een map kwijt bent? Dat zou toch niet gaan gebeuren?

Gelukkig hebben we een tegenwoordig allemaal groepsapps.
De docent in de groepsapp vroeg de andere docenten om uit te kijken naar mijn map en na een slapeloze nacht kwam in de ochtend het bericht dat mijn map terecht was en verstopt stond in het lokaal tussen de mappen van de docent.
Ik heb een rondedansje gedaan :-).

De hele week heb ik op mijn tandvlees alles op alles gezet om mijn laatste examenstuk vandaag af te hebben. Nu moet je je niet verliezen in details, en goed is goed, maar soms maken kleine details het nèt even mooier.
Mijn docent liet me een techniek zien om de knoopsgaten te maken met vuldraad. Dat was dan weer een techniek die ik nog nooit had gebruikt en die nog even geoefend moest worden. De techniek zit er nu goed in dus morgen maak het gewoon helemaal klaar!
Af!
Finished!

Ik ben kapot.
Maar voldaan.
En helemaal in mijn nopjes met het resultaat.
De mouwen zitten PERFECT in het jasje (zie mijn vorige blog) en ik kan aan het jasje écht niets ontdekken waar ik niet tevreden over ben, of wat beter had gekund.
En ook de docenten waren tevreden over mijn werkstukken.
Zoveel complimentjes gekregen deze week van docenten en mede-cursisten.
Nu de examencommissie nog.
De foto's volgen volgende week na het examen.

Ik ga lekker een weekje uitrusten, zodat ik er volgende week helemaal klaar voor ben.

En het liedje...
Nou... ik ben een beetje moe en appelig van het harde werken.
Ik vond deze wel toepasselijk :-).
Er komt nu toch weinig zinnigs meer uit bij me, dus dit sluit er mooi bij aan.

U mag aanhaken in de polonaise. Ik haak aan vanwege de teruggevonden map :-)!
Maar gauw wegklikken mag ook :-)
Alle begrip voor.

9 opmerkingen:

  1. Ik wens je heel veel succes straks met het examen.
    Ben je dan al couveuse of moet je nog een examen doen?
    Knap dat je dit doet hoor.
    Ga je straks met het diploma ergens werken of ga je les geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik heb nu de kinderlijn gedaan. Daarna doe ik de modules dames/heren en lingerie.
      Als dat klaar is ben ik costumière.
      Daarna volgt de module coupeuse. Dan leer ik galakleding, mantels, maatpakken en trouwjurken maken enzo.
      En als dat klaar is kan ik ook nog voor de docentenopleiding gaan. Dan ben ik 5 jaar verder. Dus voorlopig heb ik wat te doen.
      Ik heb nog geen vastomlijnde plannen.
      Ik hoop natuurlijk wel dat er wat leuks op mijn pad komt. Les geven lijkt me erg leuk.

      Verwijderen
  2. Hi Natasja,

    Je vorige blog is niet in mijn reader geraakt en heb ik dus gemist. Wat een drama van die map. Ik begrijp je tranen volkomen want ik weet uit ervaring hoeveel werk het is omdat ik een soortgelijke opleiding deed. Daar moest je errst 4 modules doen en stofwarenkennis en dan examen. Ik heb alleen 3 modules gedaan en ben toen gestopt omdat het mijn plezier in naaien zelf in de weg ging staan. Ik vond het allesbehalve makkelijk. Ik volg jouw weg met bewondering en duim van harte voor je.

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och wat een stress. Heerlijk dat de map gevonden is. Je bent een kanjer. Toi toi toi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh geweldig dit nummer...

    toitoitoi meis, mocht je om opdrachten verlegen zitten weet je me te vinden *grijnssss*

    Fijn weekend en pas op jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, wat geweldig dat je je map terug hebt gevonden en wat goed dat je zo'n zware opleiding volgt naast je puber, je gezin en je baan. Petje af hoor! Ik heb de polonaise overigens helemaal uitgekeken, vond het wel gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Ik heb genoten van jouw Cohen zwijmel, maar het lukte me niet om bij jou te reageren.

      Verwijderen
  6. Paspelknoopgaten!!! Wat goed!! En wat een werk als ik het zo allemaal lees en me voorstel. En dan ook nog zoveel stress door een kwijtgeraakte map. Maar gelukkig teruggevonden op tijd. Yeah...
    Heb veel bewondering voor wat je doet.
    En je weet het verschil tussen een niet- en een naaimachine? Een naaimachine naait en een nietmachine niet :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het jargon van dit vakgebied is mij tamelijk onbekend, maar ik begrijp dat je ontzettend hard gewerkt hebt voor je examen, naast al je andere verplichtingen... Respect!
    Dat je dan deze keuze maakt is helemaal geweldig! Ik herinner me, dat we dat destijds tijdens het werk via de radio hoorden en sommige collega's kregen het maar niet uit hun kop: af en toe jengelden ze het zomaar ineens weer, zonder dat ze het zelf beseften... ;)

    BeantwoordenVerwijderen