dinsdag 22 november 2011

alles of niets



Kennen jullie dat? Dat je niet een beetje kunt roken, of een beetje kunt lijnen of een beetje kunt... nou ja, ik geloof dat iedereen voor zichzelf iets kan invullen. Het is óf alles, óf niets. Bij mij dan....

Daarom ben ik gisteren weer begonnen met een suikervrije week. Zo eens in de zoveel tijd, dan doe ik dat. In de hoop dat het ooit nog eens een gewoonte wordt om helemaal suikervrij te gaan (ja, ja.....)
Ik doe dat omdat ik geen maat kan houden. Als ik om 10 uur zeg dat ik 3 pepernoten mag, dan mag ik er na een uur nog 3. 's Middags mag ik dan nog een handje, omdat het vanmorgen ook mocht. En tegen de tijd dat het avond is vul ik gezellig een bakje, want de dag is toch al verpest: morgen weer opnieuw met een schone lei beginnen. 
Nou gaat het niet alle dagen zo hoor. Maar er zijn zo van die dagen...

Ik heb gemerkt dat de alles of niet tactiek beter bij mij past. Vandaar dat ik die suikervrije weken doe. Er is dan immers zoveel wat 'niet mag'. Snoep, koek, chips, frisdrank, zoet beleg, toetjes, alcohol, etc. Ook de suikervervangers mogen niet. Het enige wat ik als zoet gebruik is honing of fruitsuikers. En bij alles wat ik in mijn mond stop bekijk ik de ingredientenlijst op toegevoegde suikers. Het zal je verbazen waar ze allemaal suiker in stoppen! Ook in de hartige dingen, waar je het helemaal niet van verwacht.
Niet dat ik dan alles met een spoortje suiker laat staan, maar als ik de keuze heb tussen product A en procuct B, dan kies ik degene met de minste suiker. En terwijl ik bezig ben met beslissen, kan ik altijd ook nog voor C kiezen: besluiten om iets níet in mijn mond  te stoppen.

Zondag loop ik mee met de zakloop in Nisse: http://www.zaklopers.nl/. Een loopje door 'de zak van Beveland'.
Mijn startnummer is 72. Da's niet alleen mijn bouwjaar, maar het lijkt me ook erg leuk om te kunnen zeggen dat ik  met mijn gewicht op mijn buik rondhuppel.
Het is een relatief kort loopje. En ik geloof dat de omstandigheden goed zullen zijn. Zie je het voor je, het weer van vandaag? Wat laaghangende mist in de verte, waar het zonnetje prachtig op schijnt. Een koude prikkel in de lucht, nog net geen vrieskou, maar al wel met de belofte van de winter? Ik heb er nu al zin in!

Ik heb in ieder geval voor deze week een goede motivatie. Met al dat decemberlekkers in huis (speculaas, kruidnoten, chocola) is er genoeg waar ik nu nee tegen zeg. En met de loop van zondag in gedachten is ieder pondje dat ik niet bij iedere stap mee hoef te sjouwen meegenomen.

Met mijn loopvriendinnetje heb ik net ons doel vastgelegd. Ben reuzebenieuwd of we het doel gaan halen. Zo niet, dan hebben we in ieder geval genoten van een mooi loopje in een mooi zeeuwsch landschap.

3 opmerkingen:

  1. Alvast veel succes gewenst.

    Kun je mij misschien een tip geven over de linkjes bij potpourri? Ze blijken automatisch te worden ververst, terwijl ik toch echt de url naar een specifiek logje heb gekopieerd. Enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 72 kilo is nog te overzien. Dan kom je er wel met een weekje niks. En misschien daarna wel twee weekjes niks. Maar ik vind het knap. Mij lukt het lang niet altijd en toch ben ik al jaren te zwaar. En ik snoep nauwelijks. Echt niet, heus niet hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap van je hoor.Nadat ik accuut stopte met roken ging ik wel door met eten.Nee geen snoep maar kaas en andere hartige dingen.Maar ik zit er niet echt mee.
    groetjes ,Ria

    BeantwoordenVerwijderen