vrijdag 9 oktober 2020

Zwijmelen op Zaterdag: Beat it





Rapapapapa.... daar is de uitslag van mijn examen van vorige week. 
Wat was ik zenuwachtig.
En vooral ook moe. Ik had zo hard, tot huilens toe, gewerkt om alles op tijd af te krijgen. 

De examentekeningen die ik moest maken waren best pittig. 
Ik kreeg een plaatje, van een colbert met een kraag en een revers, die ik op schaal moest uitwerken. 
Voor het lingerie examen kreeg ik een plaatje van een bustier. 
Ik was in de volle overtuiging (nergens op gebaseerd) dat ik een tekening van een bodystocking 'met schulprand' zou moeten tekenen. Maar ik kreeg een plaatje van een bustier. 
En die bustier... daar had ik bij het leren niet zo heel veel aandacht aan besteed. 
Het eerste half uur van het examen was ik kwijt aan peinzen hoe ik in hemelsnaam deze tekening aan moest vliegen. Ik had werkelijk geen idee en ik wilde bijna gaan huilen omdat ik dacht dat ik hier volledig door het ijs zou gaan. Ik besloot om gewoon maar wat te gaan tekenen, omdat ik anders echt in tijdnood zou gaan komen en gaandeweg het tekenen snapte ik welke richting ik op moest. 
Voor de kenners onder ons: ik moest een bustier tekenen, zonder beugels, op het grondpatroon van een bh met beugel. Het leek mij een onmogelijke taak. 
Toen ik het examen inleverde antwoordde ik op de vraag of het gelukt was: Of ik zit honderd procent fout, en ik ben gezakt. Of ik zit bijna 100 procent goed, en ik ben geslaagd. 
Het werd het laatste. 

Het examen bestond verder uit het beoordelen van de gemaakte kledingstukken. Ik had gekozen voor een een colbert met cape en een bh en een slip. Natuurlijk zelf ontworpen, op eigen maat, en volgens de juiste technieken genaaid. Daarnaast werden de opleidingsmappen met de uitgewerkte huiswerkopdrachten beoordeeld. 

Voor het lingerie examen scoorde ik 3x een 9.
Voor de module 'coupeuse1' scoorde ik een 7.5, een 9 en een 9.5. 
Trots als een aap met 7 lullen natuurlijk op zulke cijfers. Hier kon ik alleen maar van dromen. 
Ik mag mezelf nu costumière noemen. 
Nog 1 module te gaan, dan ben ik coupeuse. 

Dit was is mijn mantel met cape. geïnspireerd op een ontwerp van Alexander McQueen. 
Natuurlijk volgens de exameneisen voorzien van paspelknoopsgaten, paspelzakken en een sjaalkraag. 
De stof heb ik lang over getwijfeld. Ik was bang dat de jeansstof een beetje een 'shabby'-look zou geven aan het geheel. Maar omdat ik de stof geheel verstevigd heb met manteldoek, kreeg de stof juist body en werd het een mooi geheel. De knopen heb ik ook zelf gemaakt en die zijn dan weer gedecoreerd met een stukje kant uit de doorschijnende onderrand. 








De inspiratie voor de BH en de slip kreeg ik uit een ontwerp van Victoria's Secret. Met name het geplooide deel in de BH (wat ook weer terugkomt in het zijpand van de slip) en de met rij met (ook weer handgemaakte) knopen vond ik erg leuk in dit ontwerp .




Het was reteveel werk. Maar het was het waard. Ik heb ontzettend veel geleerd van dit proces. 
En heel veel steun en vertrouwen gehad van mijn lieve en altijd in mij gelovende docent Renée. (Ik móet haar naam gewoon even noemen, ik ben haar zo ontzettend dankbaar!). 

Bij dit blog hoort een krachtig liedje. Omdat ik, vind ik, echt heel goed heb laten zien waar hard werken en doorzetten toe leidt. 
En waarom ik dan kies voor Beat It van Michael Jackson? 
Het is niet omdat ik zoveel met de muziek van Michael Jackson heb. 
Maar het is een krachtig nummer. En het gaat mij in dit nummer vooral om de gitaarsolo. 
RIP Eddie van Halen. He's running with the devil now... 

Meezwijmelen? Plaats hier je link: 

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

11 opmerkingen:

  1. Echt heel fraai werk heb je afgeleverd hoor. Die cijfers zijn dik verdiend. Ik geloof dat ik jou maar eens een model moet laten tekenen voor mij. Nu lekker nagenieten en even niet meer stressen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik was net jouw blog aan het lezen, toen mijn telefoon uitviel... Ik ga straks verder lezen... volgens mij ga je heel goed met je atelier DJ

      Verwijderen
  2. Fantastisch werk geleverd en dito resultaten ontvangen, ik had ok niet anders verwacht !

    Van harte gefeliciteerd !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd. Knap gedaan hoor. Prachtige cijfers en dito werkstukken. Petje af. Ik weet hoebbeel werk en stress zo'n examen opleverd.
    Ben het helemaal met je eens over Beat it. We hadden dezelfde gedachte. Ik was fan en nu nog een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeerde net eerst het voorbeeld, maar mijn hele reactie was weg en nergens een voorbeeld te zien.. 😢
    Maar mijn reactie... allereerst van harte gefeliciteerd met je behaalde examen. Wat een mooie stukken heb je gemaakt, zo knap. Ga je nog verder? Of ga je voor een carriereswitch?
    Dan deze inzending, toen ik dit wist ik gewoon, dit gaat om Eddy van Halen. Oh wat vond ik hem leuk vroeger... Helaas veel te jong overleden, hij was echt geweldig met zijn gitaar. Ik houd ervan! Fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je een prachtig colbert en lingerie met oog voor details gemaakt. Een dikke Proficiat met deze punten. Mooi dat je dit kunt, het heeft zoveel voordelen als je zelf je ziel er in kan leggen. Mijn schoonmoeder was ook Coupeuse, en als zij iets in de etalage zag hangen, was het altijd "Jan (schoonvader) maak er eens even een schets van." En dan maakte zij het na!!
    - Ja met Eddy van Halen is er weer een groot muzikant heen gegaan, en de gitaarsolo in 'Beat It' is ook weer zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je een prachtig colbert en lingerie met oog voor details gemaakt. Een dikke Proficiat met deze punten. Mooi dat je dit kunt, het heeft zoveel voordelen als je zelf je ziel er in kan leggen. Mijn schoonmoeder was ook Coupeuse, en als zij iets in de etalage zag hangen, was het altijd "Jan (schoonvader) maak er eens even een schets van." En dan maakte zij het na!!
    - Ja met Eddy van Halen is er weer een groot muzikant heen gegaan, en de gitaarsolo in 'Beat It' is ook weer zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie dingen gemaakt zeg. Enne: gefeliciteerd!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van harte met het behalen van je examen...
    Je bent er de afgelopen zo druk mee geweest, maar het heeft geloond...
    Heerlijk nummer heb je geplaatst, vind Michael zelf wel erg goed..
    Ook heel toepasselijk beat it, wat power zoals je schrijft, je hebt het examen verslagen met prachtige cijfers, plus helaas een ode aan de te vroeg oveleden Eddy van Halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geweldig, voor iemand die amper een naald kan vasthouden, lijkt t gewoon op toveren. heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig resultaat! Echt iets om trots op te zijn.
    Gefeliciteerd!
    Mooi nummer van Michael Jackson.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen