vrijdag 10 juli 2020

Zwijmelen op Zaterdag: Why Worry



Afgelopen dinsdag ontving mijn langharig tuig zijn diploma.
Zijn eerste. MBO niveau1.
We waren zo trots al een aap met 7 lullen.
Dat hij, nu hij 20 is, zijn eerste diploma heeft gehaald zegt iets over de weg die hij heeft afgelegd.
Op de lagere school, voordat hij naar speciaal onderwijs ging, heeft hij jarenlang in de overlevingsstand gestaan waardoor hij eigenlijk aan leren niet toekwam.
De laatste jaren op de basisschool en het VMBO op het speciaal onderwijs heeft hij prima doorlopen.
Maar dat werd helaas niet beloond met een diploma.
Nadat hij op het MBO weer naar het regulier ging, ging het mis.
Uiteindelijk kwam bij op de niveau 1 opleiding terecht waar hij een geweldige mentor trof.
Aan het begin van het jaar kwam ze thuis om te praten en om te kijken wat hij nodig had om hem te laten slagen. Ze zag al gauw dat hij qua kennisniveau meer kon dan ze aanboden, maar ze zag ook dat zijn persoonlijke groei heel veel aandacht vroeg, en daar was alle ruimte voor. Ze vond twee fijne stageplekken voor hem, waar hij ook echt ruimte kreeg om te groeien.
In de speech zei ze de mentor dat ze heel veel  van hem had geleerd het afgelopen jaar.
En toen ze dat zei hield ik het niet droog.

Met zijn drieën, mr. C., Jip en ik,  liepen we vervolgens een parcoursje over het schoolterrein. Een hapje, een drankje, een foto (die onwijs leuk is, maar die ik niet mag plaatsen, én hij wilde als enige van zijn klas mét zijn ouders op de foto! Yes!), een praatje met de docenten,  en uiteindelijk de handtekeningen op het diploma. Alles lekker in de buitenlucht en op veilige afstand van elkaar.

Het liedje van vandaag, Why Worry, luisterde ik vaak in de afgelopen weken.
Het brengt me terug naar de afgelopen jaren waarin ik af en toe gewoon echt niet meer wist hoe ik  mijn zoon moest helpen. Gelukkig hebben we nu weer een goede periode achter de rug.
Volgend jaar mag hij nog lekker blijven op deze opleiding en ik hoop dat hij weer een stageplek krijgt waar hij de ruimte krijgt om nog meer te groeien. Want wat is het fijn als je kind gewoon weer lekker in zijn vel, of eigenlijk, in zijn hoofd zit.

Baby, I see this world has made you sad
Some people can be bad
The things they do, the things they say


But baby, I'll wipe away those bitter tears
I'll chase away those restless fears
And turn your blue skies into gray

Why worry
There should be laughter after pain
There should be sunshine after rain
These things have always been the same
So why worry now
Why worry now

Baby, when I get down I turn to you
And you make sense of what I do
And though it isn't hard to say
But baby, just when this world seems mean and cold
Our love comes shining red and gold
And all the rest is by the way

Why worry
There should be laughter after pain
There should be sunshine after rain
These things have always been the same
So why worry now
Why worry now

Mee zwijmelen?
Plaats hier je link. 



You are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enter

7 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat je zoon zo'n geweldige mentor trof. En dat er een klik was. Ook met de ouders. Je mag met recht trots zijn.
    Dat een goede stageplek erg belangrijk is weet ik maar al te goed. Ik heb een neef met een beperking en het heeft even geduurd voordat er een stageplek werd gevonden.
    Maar hij zit daar op zijn plek. Ook op zijn school. Hij wordt binnenkort negentien en wij zijn allemaal heel erg trots.

    Geniet van dit moment en de vele mooie momenten die nog zullen volgen.
    Dikke knuffel voor jou en je zoon.

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een toepasselijk lied zeg. Het diploma is binnen en jullie kunnen samen echt trots zijn op deze prestatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch meis! Van harte gefeliciteerd voor jullie allen, die mentor is een lintje waard!!! Soortgelijk hier in 2013 met schoon die uiteindelijk ook diploma's in ontvangst mocht nemen en nu al 6 jaar een vaste baan heeft ook. Helemaal geweldig voorjullie, ik (h)erken jouw blijdschap dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig, wat mooi, ik houd het ook net droog nu, wat fijn!!En dan voor mij als mega dire straits fan, ook nog dit geweldige nummer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hield het ook niet droog bij dat zinnetje over wat je zoon de mentor had geleerd. Proficiat voor hem. In deze C-tijd heb ik ook enorm veel van onze kinderen geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Gefeliciteerd. En wat heerlijk dat hij het zo trof met zijn mentor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel fijn bericht om te lezen, met een toepasselijk liedje erbij, met de mentor mag je echt in je handen klappen, vaak nemen ze niet echt de tijd om een leerling te doorgronden...

    BeantwoordenVerwijderen