zondag 29 september 2013

beuk-uurtje

Het blijft milimeterwerk: Het afstellen van de hoogte van het zadel, de hoogte van het stuur en de afstand van het zadel tot de stuurpin.
En paar millimeter verkeerd en het trapt niet lekker.
De SPD-tjes schieten met een soepele klik in de trappers.
Twee waterflesjes. Ze zullen nodig zijn.
En een vochtige handoek. Ik kan me damesachtig gedragen, maar tijdens deze uurtjes maak ik van menig zwetende man een kleintje.
Plekje tactisch uitgekozen: Niet onder de lamp, dat scheelt weer een graad. En lekker onder de airco.

Ik begin met het losdraaien van de benen. Met een paar minuten worden de spieren warm en soepel.

I have a dream!



De handen gaan naar positie 2. We komen uit het zadel. Genoeg gezeten. Ook de vezels die nog niet los zaten komen nu aan bod. Staan zit, staan zit. Tussendoor slokjes water. De benen blijven draaien.



Tijd voor de eerste veegpauze. Zweetdruppeltjes. Niet alleen op mijn voorhoofd. Ook op mijn rug, armen en benen voel ik straaltjes naar beneden lopen. We gaan los. We draaien de fiets 3  slagen zwaarder en trappen op het tempo van de muziek. If you go crazy, then will you still call me superman? We gaan staan in de pedalen bij het refrein en sprinten ‘tot we de voorste man hebben ingehaald’.



We staan nog steeds en trappen tegen de wind bergopwaarts. We draaien bij tot we niet meer kunnen.



We zijn boven. We draaien de knop terug naar afdaling. De pedalen draaien snel.



Het laatst werknummer. We gaan niet zwaarder, alleen maar sneller. We volgen het tempo van de muziek. Ogen dicht en gáán! Het zijn maar vijf minuten. Het venijn zit in de staart.







En ik ben leeg. Bodem bereikt.


Heerlijk.

We draaien terug en trappen rustig uit tot de laatste noot van de muziek.


WE-300 is een schrijfoefening/uitdaging van Plato: Schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Dit keer was het woord: spinnen. Meer lezen/meedoen? http://platoonline.wordpress.com/


6 opmerkingen:

  1. Pakkend geschreven. Ik vind het onwijs knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe mooi ingevuld, bij de muziekjes kan ik me voorstellen dat je gemotiveerd wordt harder te gaan trappen, behalve dan bij het allereerste en de 1 na laatste maar ja dat is smaak...

    Mooie rit heb je dan uiteindelijk wel gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk toch?! En nog met een lekker muziekje erbij...ga zo door :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi opgebouwd! Maar ik heb het niet zo op die statische machines, heb er zelf wel een gehad. Ik heb liever de wind in m'n haar, hoor onderweg liever natuurgeluiden, en ruik liever de buitenlucht dan m'n eigen zweet. Ik kom alleen niet zo ver meer als in m'n betere jaren, maar ben blij dat ik nog einden kan fietsen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dwarsbongel, ik kan het allebei waarderen als twee hele verschillende dingen. De enige overeenkomst is de draaiende beweging met je voeten. Fietsen in de natuur met de wind om me kop... daar kan ik heel gelukkig van worden. Maar met spinnen... dan kun je ogen dicht doen, hoef je nergens op te letten en kun je je helemaal mee laten voeren door de muziek. Ook dat vind ik heerlijk!

      Verwijderen
  5. Sorry dat ik zo laat ben. Ik zat tien dagen in Toscane. Maar hier ben ik. Ik doe je de oefeningen niet na. Ik ben ook iemand van de gewone of racefiets. Ik zit wel eens op dat ding van mijn zoon, maar na een kwartier heb ik er al tabak van. Des te groter de waardering voor jou dus. Prima WE.

    BeantwoordenVerwijderen