zaterdag 7 september 2013

zwijmelen op zaterdag: Iridiscent

Ruim een jaar geleden hadden we een gesprekje bij mijn schoonzusje op haar fijne plekkie op haar balkon. We spraken over hoe het zou zijn als je dood zou zijn. Of je dan antwoord kreeg op al je vragen. Of je dan een alwetend inzicht kreeg op de grote vragen des levens. Of je misschien een cursus regenboogmaken zou krijgen bij binnenkomst daarboven, zodat je iedereen die je lief was nog eens kon laten zien dat je er was. 

Jip, wijs als hij was met zijn 12 jaar, liet Annemiek toen liedje horen. Het gaf precies weer hoe zij zich toen voelde. Het nummer heette Iridiscent. We moesten google erop loslaten. We wisten de betekenis van Iridiscent niet. Jip wist het ook niet. We konden het niet geloven: Iridiscent betekent regenboogkleurig.

Annemiek vroeg aan Jarno of hij zou willen dat hij dat nummer voor haar zou draaien als we afscheid van haar zouden nemen. Dat vond hij een fijn idee.




Kort daarop flikkerde ze haar diagnose ' ongeneeslijk ziek' het raam uit en begon ze aan haar onvermijdelijk avontuur. Op weg naar volledig herstel.

Veel sneller dan we wilden was gisteren het moment daar.

In mijn toespraak haalde ik dit voorval aan. En ik sloot af met de boodschap dat haar avontuur voortleeft in de harten van de kinderen. In de harten van ons allemaal. En in de kleuren van de regenboog. 

Ooit met een gezelschap euforisch staan staan klappen en juichen voor een regenboog? Ooit massaal het glas geheven naar de lucht? Wij deden het!

Annemiek is een snelle leerling. Ze deed een spoedcursus regenboogmaken. Daar was hij! Nee, ik weet zeker: daar was zij !!!



12 opmerkingen:

  1. Ik kende het nummer niet, maar wat een mooi lied. Alleen vind ik het filmpje erbij wel een beetje eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en ontroerend geschreven. Sterkte allemaal. Dank voor het delen. Knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig en ontroerend dubbel en dwars!

    De regenboog (zoals die gisterenavond achter ons huis stond) is voor mij ook altijd een teken van boven van hen die ik mis.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je weer prachtig beschreven Natasja. Een echt zwijmelnummer waar je stil van wordt als je log gelezen hebt. Fijn weekend.
    Grtz Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slik, hoe kan het verkeren in een mensenleven. Die cursus regenboogmaken is een prachtig beeld, ik weet meteen waar de vele regenbogen in mijn leven vandaan komen.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Persoonlijk vind ik de regenboog het allermooiste natuurverschijnsel! Echt prachtig dat er juist op zo'n speciale dag een regenboog zichtbaar is. Er is echt meer tussen hemel en aarde, dit was een teken van haar, daar geloof ik in!
    Veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi en ontroerend je blog en de muziek.Even een beetje stil ben ik .
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een cursus regenboog maken... Prachtig. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie met z'n allen klapten en het glas hieven naar de lucht. Heel goed. Alsof ze er toch nog even was en naar jullie knipoogde. Zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel sterkte en kracht,
    Mooi verwoord , dat teken liet ze je wel zien door haar regenboog pracht....

    Nogmaals heel veel liefs en kracht gewenst, met het verwerken xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat was vast geen toeval!
    Knap dat je sterk was tijdens de plechtigheid. Heel veel sterkte en dat je nog maar veel regenbogen mag zien om bijzondere momenten.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toeval bestaat niet, wordt er gezegd. Ik geloof daarin. Die regenboog was zij net zo goed, als die vlieg, die tijdens de uitvaartdienst van mijn broer, even bij iedereen kwam buurten. Steeds maar één keer. Annemiek was even bij jullie en dat zal ze nog vaak zijn. Ware vriendschap laat zich niet in tijd omschrijven.
    Zo zal ze altijd bij jullie zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Opmerkelijk van Jip. Daar zit toch iets van een spirituele gave, lijkt me. Maar hij heeft hem zelf nog niet ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen