zaterdag 21 mei 2016

Zwijmelen op Zaterdag: The Caterpillar

Mijn dochter is gek op moestuintjes.
Niet dat we er een hebben, maar ze zegt altijd, als we langs een stukje land rijden, dat ze dat stukje later wel wil kopen voor haar moestuin. En nog beter is het als het stukje land groot genoeg is om er ook nog een paardje op kwijt te kunnen.
Voorlopig moestuinieren we maar in potten.
En ik weet eigenlijk niet wie het leuker vindt, zij of ik.
Maar ik geniet van het dagelijkse gezamenlijke rondje langs onze plantjes.

Van de week zagen we dat de broccoli het zwaar had.
De blaadjes werden opgevreten. Het zachte blad was verdwenen en er stonden alleen nog maar nerfjes overeind. Vandaag waren bij gebrek aan beter ook de kleine nerfjes verdwenen.


We hadden van de week al staan kijken of we de boosdoener konden vinden, maar we zagen geen rupsjes of slakken in de pot of in de plantjes zitten.
Vandaag keken we wat beter. En warempel...
Goed gecamoufleerd, in exact dezelfde kleur als de broccoliblaadjes en keurig in de lengte van de bladnerf verstopt zagen we een rups zitten. Prachtig eigenlijk... dat een rupsje zich zo goed kan verstoppen. Toen we wisten waar we naar moesten kijken hebben we 7 rupsjes kunnen vinden. Ze verdwenen over de schutting in de poort en ik vrees dat ze, volgens the circle of life, nu vogelvoer zijn geworden.
Wie ziet 'm zitten?



Kennen jullie het verschijnsel, dat je bij het zien van iets gelijk een liedje in je hoofd hebt? 
Mijn vriendin Kleine Tas is daar een meester in. Noem een woord en ze kan er een liedje over zingen. Een tikkeltje beroepsdeformatie misschien? 
Zo heb ik dat altijd als ik een rups zie. Dan plopt het laadje open met: Catecatecatecatecaterpillar.

Het is een nummer van The Cure. Ik denk dat ik vroeger een cassettebandje had met een album van hun en dat het op die manier regelmatig voorbij is gekomen. In ieder geval had mijn toenmalige vriendje verschillende albums van deze band.

Niet het mooiste nummer van de band, maar in deze context wel een leuk muziekje bij de gebeurtenis van vandaag. Althans... Dat vind ik. Maar ik vrees dat ik vandaag weer in deze rubriek weinig medestanders kan vinden.... 




Voor degenen die mijn muziekkeuze niet kunnen waarderen heb ik een escape.
Luister maar naar één van mijn favoriete kinderboeken.....





Meer zwijmelen/meezwijmelen? Klik bij Marja







11 opmerkingen:

  1. Prachtig stukje weer!! En het verhaaltje van Erik Carle 'Rupsje Nooitgenoeg' is de favoriet van mijn kleinzoon; hij houdt wel van rupsjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het hem voor zijn eerste verjaardag cadeau gegeven Els, zo leuk om te zien dat het zijn lievelingsboekje is!

      Verwijderen
  2. Ze zijn schattig, maar ik begrijp dat je de plantjes graag heel wilt houden. Dank voor het leuke filmpje.
    Ik hoop dat je dochter later een huis met een geweldige moestuin krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier staat de vensterbank in de keuken ook vol met dat spul, manlief vindt het leuk daarmee te rommelen.... nog niet echt veel successen geboekt maar wie weet...

    Je muziek is oke, al is die zanger wel een beetje wereldvreemd volgens mij ;-)

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om te horen

    Groetje en fijne zaterdag, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Duim duim duim… De radijzen zijn door konijn en mij verorberd… De brocolli staat er nog pront bij…

    Heerlije zwijmel door een van mijn favoriete bands uit de 80's...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The Cure is een beetje aan mij voorbijgegaan, maar een lekker stuk muziek en een leuke clip! Ik heb ooit met een groep dichter een cursus gehad in het bos. Terwijl we daar als in een soort picknick zaten, hoorden we rondom overal rupsen aan de bomen vreten...
    Een FB-vriend heeft net een project afgerond, waarbij hij stellages heeft gemaakt van planken waarin hij gaten heeft gezaagd voor potten waarin hij diverse gewassen kweekt: een verticale moestuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vond die zanger van The Cure altijd wel sexy op een vreemde manier. Rupsen; breek me de bek niet open. En hun vriendjes Slakken. En toch worden Rupsen ook mooie vlinders. En zullen slakken zeker hun nut hebben in de tuin. Dus vriendelijk bestrijden maar. Of accepteren dat sommige planten gaten hebben. Nou ja...een groot gat zijn.
    Mooie keus!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vervelend zo'n rups, leuk filmpje haha!
    De muziek van The Cure is niks voor mij.
    Ik had 2 hortensia's van vorig jaar,moeten nog in de tuin.
    Een ervan was zo zielig dat ik hem toch besloot weg te gooien en toen ik de pot uit de buitenpot haalde zat er een slakkenhuis met bewoner in. Dat werkt dus ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze was nog niet op mijn Radar voorbij gekomen :) En gek, moet bij de intro aan Rob de Nijs denken !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke log met bijpassende muziek, wat ik erg kan waarderen.Ik hoop dat je dochter later een mooie moestuin krijgt, zonder de rupsen!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen