zaterdag 14 maart 2015

zwijmelen op zaterdag: de stervende zwaan

Ik maak me zorgen om de zwanen in de plas hier vlakbij ons huis.

Het zwanenechtpaar heeft al een paar jaar lang ieder jaar een nestje in het riet.
Ik vrees echter dat het er dit jaar niet van gaat komen.

Eén van de zwanen is het spoor een beetje bijster.
Hij (of zij, ik kan dat niet zien bij zwanen) lijkt verliefd te zijn geworden op zijn eigen spiegelbeeld. Dagenlang is hij zoet met kopjes geven tegen zijn eigen spiegelbeeld dat hij in het kunstwerk ziet. Zijn spiegelbeeld baltst lustig terug.






Het andere zwaantje zie ik al dagenlang niet meer in de buurt. Die zwemt een beetje sipjes rondjes, een paar honderd meter verderop in de plas.

Ik zie het gebeuren, iedere dag weer. Ik fiets er dagelijks een keer of 4 langs op weg van huis naar werk en terug. En ik begin me er ook een beetje verantwoordelijk voor te voelen.

Ik heb het gevoel dat ik de enige ben die het ziet. Ik heb er nog niemand met medelijden naar zien kijken. Dus ik heb ook het gevoel dat ik het op moet lossen. Dat ík de plas in moet springen om de kunstwerken matzwart te verven. Maar dat vind ik ook weer een beetje raar.
Want misschien is het wel heel normaal bij dit zwanenpaar. Dat dit ieder jaar zo gaat, en dat ik het gewoon nog nooit eerder heb gezien. Wie weet is het wel onderdeel van hun voorspel. Weet ik veel?

Iedere dag hoop ik dat ze elkaar zullen treffen, en dat de andere zwaan dan nét even leuker terugbaltst dan dat spiegelbeeld. En dat er toch dit jaar weer een nest zal zijn, verscholen tussen het riet.
Gek hè, zo'n narcistische zwaan...

Dus je voelt hem al aankomen vandaag... een droevig zwanendeuntje...


14 opmerkingen:

  1. Toen wij je tekst zagen, dachten wij meteen aan Spiegelbeeld van Willeke Alberti *WINK*, maar ........ mis gegokt. Dit nummer komt regelmatig langs op Classic FM, het station waar we naar luisteren als we even wat rust willen hebben. Trouwens een passende keus vandaag.
    Wij wensen jou een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop toch zo dat het goed gaat komen tussen die zwanen. Ik begrijp je zorgen. Kun je het misschien navragen bij de vogelopvang? De muziek is prachtig en ontroerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zwanen kunnen best "gemeen" zijn in onze ogen maar wellicht dat deze een aanloop nodig heeft. Of misschien is de ander niet inorde dat die het aanvoelt. Dieren hebben zo hun manieren.

    Mooi rustig en ontroerend nummer.

    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zwanen kunnen best "gemeen" zijn in onze ogen maar wellicht dat deze een aanloop nodig heeft. Of misschien is de ander niet inorde dat die het aanvoelt. Dieren hebben zo hun manieren.

    Mooi rustig en ontroerend nummer.

    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dacht inderdaad ook aan een narcistische zwaan. Mooie muziek, maar hopenlijk niet aan de orde bij dit paartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grrrrr weer weg die reactie, wat een gedoe toch steeds...

    Nou nog maar een keer dan! Het nummer is prachtig, ik hoor het ook geregeld op ClassicFM.
    Maar hopelijk niet toepasselijk voor het zwanenpaartje!
    Is die zwaan al oud? Misschien is hij een beetje dement aan het worden, want in de regel blijven zwanenkoppels hun hele leven bij elkaar.
    Hoop dat ze elkaar weer vinden, houd je ons op de hoogte?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ik vind dit zo'n heerlijk stuk muziek. En dan die balletdans erbij. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als jij je zorgen maakt, zou ik trouwens ook doen, vraag dan eens bij dierenambulance, zij weten wel raad

    fijne avond,
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weet je.... je kan altijd de DB bellen hè... die kunnen dan advies geven of zelf een kijkje komen nemen om eventueel iets te doen dat noodzakelijk is.

    Je muziek is inderdaad toepasselijk ;-)

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige muziek. En ook een mooi filmpje. Ik hoop dat alles nog goed komt.

    Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moooooiiiii ik heb de zwaan nog geschilderd in een serie over het zwanenmeer. Ik zal haar er eens bij halen en op mijn blog zetten.
    Ik heb zelf ook nog op de spitsen gestaan, maar dat viel niet mee. Tegenwoordig hangen ze aan mijn muur, en denk ik terug aan de tijd dat ik lenig was....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk hetzelfde als Trees,hopelijk maak je je ongerust om niks.Mooi filmpje en dit muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het zwanenmeer is een herinnering aan de eerste balletvoorstelling die ik zag. Herinner me vooral de geur vanaf het toneel, zweet, talkpoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ballet is niet direct mijn interesse, maar dit beeld past zo prachtig bij die mooie muziek...! Ik zocht ook al meteen naar een oplossing voor die zwane, maar ik ik dacht meteen aan die meneer die dat interessante boek heeft geschreven over merkwaardigheden uit het dierenwezen, Kees Moeliker: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kees_Moeliker

    BeantwoordenVerwijderen