vrijdag 22 juni 2018

Zwijmelen op Zaterdag: Let it be

In tijden van zorgen, vooral als het mijn kinderen aan gaat, denk ik vaak aan mijn moedertje. 
Wat zou haar wijze raad zijn? Hoe zou zij dit aanpakken? Wat is haar mening over hoe ik het aanpak? 
Momenteel worstelen we met onze zoon die niet goed weet hoe hij verder wil. Hij weet niet wat voor opleiding hij wil doen. Hij vindt niks leuk. Behalve dan muziek en gitaarspelen. 
Ik kan mijn moeder nooit om raad vragen,  ze is bijna 20 jaar geleden overleden.
Ze zal nooit een arm om mijn schouder kunnen slaan en zeggen: het komt wel goed schatje... 
Maar soms hè... dan heb ik echt het gevoel dat ze er gewoon even is. Dat ze me de goede richting wijst. Dat ze me net even een duwtje in de rug geeft. 
Vandaag gebeurde het tijdens een het kijken van de nieuwe Carpool Karaoke.
Op het einde wist ik niet meer of ik nou moest janken van ontroering, verdriet of van het lachen.... 




Paul McCartney vertelde in dit filmpje dat hij het nummer Let it be schreef nadat hij had gedroomd over zijn moeder. Ik luisterde naar de tekst en het verbaasde me dat ik in dit liedje in de afgelopen 20 jaar niet eerder de troost vond die ik soms nodig had...

When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
And in my hour of darkness, she is standing right in front of me
Speaking words of wisdom, let it be

Het was net of mijn moeder (Ma)Rietje tegen me zei: "Hé... let je even op? Luister nou maar eens even goed naar deze tekst, m'n Pumpke..."
En het is echt zo... als ik goed luister en voel, dan weet ik dat ze voor me staat en wijze woorden zegt.

Ik keek het filmpje verder en ik dacht na over hoe mooi het is om muziek te kunnen maken.
Hoe mooi moet het zijn als je mensen tot tranen kunt roeren? Hoe tof moet het zijn als je, net zoals in het filmpje, met een paar akkoorden de sfeer in een kroeg kan laten omslaan tot een uitzinnig feestje? Hoe tof moet het zijn als je een menigte voor je hebt die totaal uit zijn pan gaat omdat jij daar mooie liedjes staat te spelen? Hoe gaaf is het als jouw muziek aanwezig is op belangrijke momenten in iemands leven? Als je muziek een déél is ván iemands leven?

En terwijl ik zat te kijken, snapte ik zo enorm dat Jip op dit moment alleen maar muziek wil maken.
We roepen altijd: "maar met muziek kun je geen brood verdienen. Je moet een vak leren!
En als je het wilt maken in de muziekwereld, dan moet je echt wel vroeg begonnen zijn en wel zovéél talent hebben..."
En ik sta daar ook wel achter dat ik dat roep. Maar aan de andere kant...waarom zouden we hem deze droom niet na laten jagen? Hoe mooi is het als je muziek kunt maken?
En hé... Jim Morrison van The Doors had ook nog niet eerder gezongen voordat ze begonnen met de band. En zie eens wat hij op muzikaal gebied heeft bereikt?

Nadat klaar was met lachen en huilen, luisterde ik Let it be even in zijn geheel.
En voor het eerst sinds weken voelde ik even een soort van rust.
Ik hoef me geen zorgen te maken hoe het volgend schooljaar moet voor Jip.
Ik hoef me geen zorgen te maken als de wereld te ingewikkeld voor hem is.
Of misschien moet ik het omdraaien... als de wereld zijn autisme te ingewikkeld vindt om mee te dealen.
We komen er wel, het zal niet altijd even makkelijk zijn, maar het komt wel goed.
Ik heb alleen nog geen idee op welke manier. Maar dat zien we wel.
Laat het allemaal maar gebeuren.





When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be
And in my hour of darkness, she is standing right in front of me
Speaking words of wisdom, let it be

Let it be, let it be, let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be

And when the broken hearted people living in the world agree
There will be an answer, let it be
For though they may be parted, there is still a chance that they will see
There will be an answer, let it be
Let it be, let it be, let it be, let it be, yeah
There will be an answer, let it be
Let it be, let it be, let it be, let it be
Whisper words of wisdom, let it be
Let it be, let it be, let it be, let it be, yeah, let it be
Whisper words of wisdom, let it be

And when the night is cloudy there is still a light that shines on me
Shine until tomorrow, let it be
I wake up to the sound of music, Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, let it be

Let it be, let it be, let it be, let it be, yeah, let it be
There will be an answer, let it be
Let it be, let it be, let it be, let it be, yeah, let it be
There will be an answer, let it be
Let it be, let it be, let it be, let it be, yeah, let it be
Whisper words of wisdom, let it be


10 opmerkingen:

  1. Herkenbaar die zorg om de kinderen. Ze moeten al zo vroeg kiezen en als ze een keuze hebben gemaakt dan moeten ze hem ook nog uitvoeren. Met inmiddels 2 studerende kinderen die uit huis zijn is de band goed. Ze maken hun eigen keuzes met vallen en opstaan en het is ontzettend moeilijk om dat te laten. Ik zie steeds meer jongeren een tussenjaar nemen waarin ze gaan werken en zich echt gaan oriënteren op welke vervolgkeuze ze maken. Ze worden geconfronteerd dat het niet zo makkelijk is om werk te vinden en ontdekken wat er wel en niet leuk aan is. Ondertussen verdiepen ze zich in wat ze echt willen en kijken welke opleiding geschikt is en volgen soms nog een talencursus of zoiets in het buitenland die ze dan zelf bij elkaar verdiend hebben. Je zoon is nog jong waarschijnlijk en kan zich nog geen beeld vormen. Ook in een klas is het moeilijk om echt jezelf te zijn. Wij hebben tegen onze jongens gezegd dat ze tot hun 23e zo'n beetje zelf alles moeten kunnen betalen en regelen en dat schept veel duidelijkheid. We steunen wel financieel maar ze moeten ook lenen en voor de extra's is een bijbaantje nodig. Het uit huis gaan kost meer geld maar levert ook heel veel inzicht op. Het helpt met 'let it be', dat ik overigens echt al mijn hele leven al een topnummer vindt

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is heel lastig Dorothé, met die keuzes. Voor Jip is de keuze ook echt wel beperkt. Hij is zonder VMBO-dimploma van school gekomen. Het liefst hoop ik dat hij de opleiding die hij nu doet afmaakt, dan heeft hij in iedergeval een MBO-2 startcertificaat. Dan is de instap in een andere opleiding ook makkelijker. Maar ik snap ook dat hij dit niet wil. Het kan ook niet tegen wil en dank...
      Mijn dochter is 14 en heeft al haar profiel moeten kiezen. Als ze volgend jaar begint aan haar opleiding verpleegkunde is ze nog maar 15. Ik vind het prachtig, maar de dingen waar je als 15-jarig voor komt te staan... ik kan me voorstellen dat ze erop afhaakt. Ik vind haar eigenlijk nog te jong. Ik hoop dat ze voorzichtig met haar zijn...
      Ik kan me vinden in hoe jij het aanpakt. Zo zou ik het ook doen hoor. Steunen, maar ook zelfstandigheid bevorderen. Maar ik vraag me af of Jip uberhaupt op zichzelf kan wonen. En afgelopen jaar was een baantje naast zijn studie qua prikkels teveel gevraagd.

      Verwijderen
  2. Geweldig! Ik hoop dat jullie er veel steun aan hebben. Het komt vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry, je tekst heb ik niet gelezen, maar de video is ronduit fantastisch. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben helemaal ontroerd, dacht meteen bij jouw opmerking over Jip en muziek. Waarom die kant niet op dan? Maar ja.. bepaalde beperkingen zijn moeilijk!
    Het nummer is prachtig, heb het eigenlijk ook nooit zo goed beluisterd en dat het jou nu helpt is mooi! Succes en sterkte voor Jip en voor jullie!
    Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is nu ook begonnen met gitaarles. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel talent hij heeft. Maar dat mag hij nu gaan ontdekken. En verder komt er vast iets op zijn pad wat hij leuk vindt.

      Verwijderen
  5. Die uitleg van Sir Paul vond ik ook heel erg ontroerend. Ik dacht altijd dat hij de maagd Maria bedoelde, maar nu ik weet dat hij goede raad van zijn moeder krijgt, snap ik de tekst beter. En spreek het nog meer aan.

    In een wereld waarin het lijkt dat je alleen met een diploma en dan bij voorkeur zo hoog mogelijk, ergens komt, is het ingewikkeld als je niet zo makkelijk kan leren of gewoonweg niet weet wat nou bij je past.

    Maar soms komt dat je weet wat wel bij je past, veel later. En dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Alleen het puzzelen is soms zo zwaar. Hou moed en denk vooral buiten de box.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En als dan ook een portie autisme in de weg zit... het is niet makkelijk voor hem...

      Verwijderen
  6. Toen ik het eerste gedeelte las was mijn reaktie; laat die jongen heerlijk naar een muziekopleiding popacademie of iets dergelijks, prachtig zou ik dat vinden als mijn kinderen zo muzikaal waren. Maar in het tweede gedeelte van je blog begrijp ik dat t niet zo vanzelfsprekend is. Het komt zeker goed, misschien niet volgens de geeigende wegen, maar vast komt het goed. Liefs,Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "De muziek" is geen gemakkelijke weg, maar als het zijn passie is en je hebt er fiducie in dat hij de discipline kan opbrengen om te repeteren...?
    Als ik dan even terugdenk hoe destijds de keuze voor mij gemaakt is, dan moet ik even slikken :( , maar ik ben toch nog redelijk terechtgekomen.
    Mooi nummer!

    BeantwoordenVerwijderen