zaterdag 22 juli 2017

Zwijmelen op Zaterdag: Heavy

Donderagavond zat ik wat heen en weer te klikken op social media en ik dacht laat ik eens kijken wat trending is op Twitter.
Linkin Park was trending.
Raar, vond ik... want er was bij mijn weten geen optreden ofzo in Nederland.
Ik klikte verder en las dat zanger Chester was overleden.
Ik vloog naar boven om dit verdrietige nieuws aan Jip te vertellen. Jip is al een paar jaar fan van Linkin Park en dankzij Jip ben ik ook vaker naar deze muziek gaan luisteren.
Jip zei dat hij het net gelezen had...
Ik vroeg of hij spijt had van onze (of eigenlijk mijn) beslissing om een paar weken geleden op Rock Werchter niet voor Linkin Park te kiezen maar voor de Foo Fighters...
Hij wist het niet. Hij vond het wel raar dat het er nooit meer van gaat komen om deze band live te zien. Jip vond het ook heel erg dat Chester zelfmoord heeft gepleegd. Hij heeft er slecht door geslapen vannacht.
We hadden er nog even een gesprekje over. Dat het eigenlijk maar een raar gegeven is dat iemand die zo depressief is toch zichzelf zó kan geven bij optredens.
En ik prijs mezelf maar weer gelukkig dat ik écht géén idee heb hoe het is om je depressief te voelen. Laat staan hoe het moet zijn om je zo te voelen dat de dood de enige uitweg is.

Ik plaats twee nummers van Linkin Park in deze zwijmel.
Het eerste nummer heet Heavy. Ik kies voor de uitvoering op Rock Werchter... (Die we dus helaas niet gezien hebben...)
En jemig... ja... heavy...
Zeker nu we weten wat we nu weten...





I don't like my mind right now
Stacking up problems that are so unnecessary
Wish that I could slow things down
I wanna let go but there's comfort in the panic
And I drive myself crazy
Thinking everything's about me
Yeah I drive myself crazy
'Cause I can't escape the gravity

I'm holding on
Why is everything so heavy?
Holding on
To so much more than I can carry
I keep dragging around what's bringing me down
If I just let go, I'd be set free
Holding on
Why is everything so heavy?

You say that I'm paranoid
But I'm pretty sure the world is out to get me
It's not like I make the choice
To let my mind stay so fucking messy
I know I'm not the center of the universe
But you keep spinning round me just the same
I know I'm not the center of the universe
But you keep spinning round me just the same

I'm holding on
Why is everything so heavy?
Holding on
To so much more than I can carry
I keep dragging around what's bringing me down
If I just let go, I'd be set free
Holding on
Why is everything so heavy?

I know I'm not the center of the universe
But you keep spinning round me just the same
I know I'm not the center of the universe
But you keep spinning round me just the same
And I drive myself crazy
Thinking everything's about me

I'm holding on
Why is everything so heavy?
Holding on
To so much more than I can carry
I keep dragging around what's bringing me down
If I just let go, I'd be set free
Holding on
Why is everything so heavy?

Why is everything so heavy?
Why is everything so heavy?


En ik dacht het geheel iets luchtiger af te sluiten door een cover van Adèle te plaatsen: Rolling in the Deep. Maar ja... eigenlijk is deze net zo hartverscheurend om naar te luisteren...



Ik vind er niks aan, al die grootheden in de muziek die overlijden...

10 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad niet leuk, al die grootheden..
    Bedankt voor het delen van de cover van Adele. Die ben ik nog nergens tegen gekomen.

    Ook hier een Zoon die mij met hun muziek kennis heeft laten maken. Gisteren, zelfs vanmorgen even getwijfeld of ik niet weer eens zou zwijmelen, om deze man te eren. Ik heb besloten het niet te doen, maar ben wel blij dat jij het wel hebt gedaan. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je hier aandacht aan besteedt. Ik vind het ook weer triest nieuws. Het gebeurt veel te vaak.
    Sterkte voor je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Krijgt inderdaad nu een dubbele lading. Mooie tekst die eerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn blogpost gaat er ook over....

    Aangezien hun muziek niet mijn genre is, al hoe 'intens' de teksten ook zijn ... koos ik voor een ander muziekstuk. Alhoewel 'koos'? Nee, het muziekstuk dat ik erbij plaatste was hetgeen gelijk door mijn hoofd speelde toen ik het nieuws hoorde...

    Ik weet wel hoe het voelt... en het feit dat mensen met een enorm talent, waaronder deze man, maar bijv. ook Robin Williams, evengoed vastlopen ondanks mega successen, maakt het voor mijn gevoel extra triest.


    Wens jullie een goed gesprek toe maar ook, ja toch, een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad Heavy... De groep was aan mijn aandacht ontsnapt, maar ik ben onder indruk van hun muziek. Ik heb vaak horen zeggen over depressieve mensen: "die moet een schop onder de kont hebben en ophouden met aanstellen", maar dat zijn sprekers die geen benul hebben dat depressie een tragische ziekte is... Sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo intens triest en ook weer een die nog veel te jong heengaat.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben, denk ik, te oud voor deze muziek. Hoewel ik er wel goed naar kan luisteren. Op die manier hoor ik nog eens muziek, waar ik zeker aan voorbij geklikt zou hebben. Op die manier is Zwijmelen op Zaterdag een goed programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mij niet echt bekend.. denk alleen via jou. Erg hoor.. kan me voorstellen dat je zoon van slag was.
    Die zanger was zelfs jonger dan mijn kinderen.. pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij Melody kwam het ook voorbij. Goed dat je er aandacht aan besteedt.
    Zo triest en zo jong nog.

    De nummers vind ik mooi. Sterke voor jou en je zoon.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Luister al heel lang naar ze en ook tot mij kwam het nieuws. Ik ben vooral fan van de stevige muziek van hen.

    BeantwoordenVerwijderen