vrijdag 19 mei 2023

Zwijmelen op Zaterdag: Redemption Song


Eén van de mooie dingen aan muziek is, vind ik, dat er altijd wel iets is waarin je elkaar kunt vinden. 
Zo heb ik met mijn vriendin Marieke qua muziek niet heel veel gemeen. 
Als we op oudejaarsavond de finale van de Top2000 luisteren dan roept zij met grote regelmaat: wat een takke-herrie. En 9 van de 10 keer is het dan een nummer waar ik op gestemd heb.
Ze wilde wel met me mee naar het optreden van DeWolff op bevrijdingsdag, maar ze vond er maar weinig aan. Toch heeft ze al die tijd aan mijn zijde gestaan. Dat is toch echte vriendschap?!! 
Een dag later gingen we samen naar een Bob Marley tribute band. The Rootsriders. En daar heb ik bijna net zo hard van genoten als Marieke. 
Ik heb zo rond mijn 18e, 19e heel veel naar reggae geluisterd en in de loop van de jaren ben ik deze muziek een beetje uit het oor verloren. Maar eigenlijk is het hele fijne muziek. De beat is niet heel ingewikkeld. Met wat variaties lijkt het allemaal best wel op elkaar. Geen ingewikkelde loopjes of tempowisselingen zoals bijvoorbeeld bij Metallica. Daar heb ik altijd het gevoel dat ik erbij moet blijven omdat ik anders dingen mis. Bij reggae is de vibe zo anders. Het raakte me die avond hoe blij en liefdevol deze muziek is. En als het niet blij was... dan was het ontzettend krachtig. 

Moet me wel nog even van het hart dat ik het echt respectloos vind hoe mensen voor een pop-podium enorm lopen te ouwehoeren tijdens een concert. De zanger van de band vertelde op een bepaald ogenblik over zijn familie in Sudan, die hij door de oorlog al 5 jaar niet gezien had. Over een vriend die vermoord is in de oorlog. En mensen horen het gewoon niet... kletsen gewoon door als hij een nummer opdraagt aan mensen die getroffen zijn. Ik vind het echt ongelooflijk. Echt... ga gewoon lekker in de kroeg de week doorspreken met elkaar. Of ga lekker in de foyer zitten. Maar laat de mensen die wel voor de muziek komen gewoon lekker luisteren. 

Ik heb gekozen om redemption Song te plaatsen. 
“Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds”
Het nummer is prachtig en krachtig is zijn eenvoud, met niets meer dan een gitaar, een stem en een mooie tekst. 



Wil je mee zwijmelen? Plaats hier je link: 






You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

3 opmerkingen:

  1. Ik ben er weer, dus ook weer wat tijd om een reactie te plaatsen. Inderdaad respectloos om staan te ouwehoeren, als een band zanger of orkest aan het praten of spelen is. De Redemption song liet ik horen in mijn Zwijmel van 11 february. Prachtig nummer en ik ben blij dat ik hem nu weer bij Jou hoor. Fijn weekend en tot Pieters... 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan het niet meer met je eens zijn dan dat ik dat al ben.

    Zij het dan op totaal verschillend grondgebied... Jij bij concerten / ik in dierenparken/natuurgebieden (en ook inderdaad in de schouwburg) .. het egoïsme van een deel van de mensheid is te stuitend voor woorden.

    We kunnen er blogs vol aan wijden maar dat heeft geen zin want kennelijk ligt het aan 'ons soort mensen' dat wij zulk gedrag niet oké vinden en is dat tegenwoordig eerder abnormaal dan normaal. Dus ergens handhaving oid te verwachten is een ware utopie


    Fijn weekend meis.. laat die sukkels jouw plezie rmaar niet bederven

    BeantwoordenVerwijderen