vrijdag 26 mei 2023

Zwijmelen op Zaterdag: then came the last days of may

 


Tja.. het overlijden van Tina Turner. 
Je kan er niet omheen. Ik zou eigenlijk een zwijmel aan Tina moeten wijden. Een icoon heeft het tijdelijke voor het eeuwige geruild. 
En hoewel ik haar echt bewonder om haar uitsraling, haar expressie, haar altijd jonge uiterlijk... en hoewel ik heel veel liedjes van haar mee kan zingen... Er is toch nooit echt een nummer van haar geweest dat me echt geraakt heeft. Ik weet... het is vloeken in de kerk. So be it. 

Een fotograaf vertelde van de week dat hij ooit foto's moest selecteren van Tina Turner voor iets. Een boek ofzo, of een tentoonstelling, ik weet niet meer wat. En hij vertelde daarbij dat Tina Turner altijd heel expressief op de foto's stond. Zéker niet op haar voordeligst... dubbele onderkin, geknepen klutoogje, scheve mond. Het waren juist de mimiek en de energie de foto's zo aantrekkelijk maakten. 
En dat was precies wat ik ook dacht toen ik van de week al die foto's voorbij zag komen: wát een uitstraling en expressie. 

Dus.... Memento Tina... 

Ik kies, lekker een beetje tegendraads, voor een liedje wat ik al een paar weken in gedachten had voor vandaag. 
Vanwege de titel: Then came the last day's of may, van Blue Öyster Cult. 
Daar waar januari en februari met hun grauwe donkere dagen niet voorbij leken te gaan, dendert het voorjaar nu ineens als een jekko voorbij. Niet te geloven. Het is overal groen, het vakantiegeld is alweer binnen, nog een paar dagen, dan is het juni en gaan we alweer tellen richting de zomervakantie... 

Het liedje heeft niks te maken met het jaargetijde ofzo. Maar alles met een groepje jongens die bij het maken van een drugsdeal in de val werden gelokt. Twee van deze groep werden vermoord. De derde overleefde het. En Blue Öystercult schreef er een droevig liedje over. 

Als je mee wilt zwijmelen... 
Plaats dan hier je link. 



 

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

3 opmerkingen:

  1. Wat Tina betreft sluit ik me volledig bij je aan. (We hebben tot mijn verbazing af en toe, in de muziek toch meer overeenskomsten dan op het 1e oog lijkt) Evengoed heb ik vandaag wel een zwijmel deels aan haar gewijd (zoals je ook vast al verwachtte) omdat ik dat altijd doe als een bekend artiest het aardse met het hemelse verruilt.

    Het liedje dat je wel plaatst is inderdaad triest. Al heb ik geen medelij met zulke lui.


    Fijn weeked en geniet van het mooie weer dat er e.i.n.d.e.l.i.j.k. is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geen zwijmelaar, verre van dat. Tina Turner kende ik natuurlijk. Ik had niet heel veel met haar muziek en mimiek. Met alle respect voor mensen die dat juist wel hebben.
    Toch is er een lied dat ik prachtig vind. En dat is het nummer van CCR: Proud Mary. Prachtig, dat langzame begin en dan dat tweede gedeelte op zijn Turner's. Weergaloos.
    Als ik had meegedaan als zwijmelaar, dan had ik dit nummer er bij willen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker tegendraads nummer, ligt lekker in het gehoor. Jij, Melody en ik denken zo'n beetje hetzelfde over Tina en daarom hebben wij er met ons drieën ook geen aandacht aan besteed, "Schaam Jullie." zullen anderen zeggen, dus zullen zij er wel bij stil staan...

    BeantwoordenVerwijderen