maandag 24 september 2012

Tot het gaatje...

Zo, dat was tot het gaatje... meer dan dat kon ik vanavond niet denken na 24 seconden sprinten in 'zware klimstand' in  de spinningles.

Tijdens het uitfietsen stroomde er langzaam weer bloed naar mijn hersenen, en begon ik weer na te denken. Ik vroeg me af tot welk gaatje ik nou eigenlijk geweest was, toen ik tot het gaatje ging.
Ik kon allerlei gaatjes bedenken, maar wat is nou de oorsprong was van dit gezegde?

Hiervoor moeten we terug naar 1975.
André van Duin maakte een parodie op het liedje van Ramses Shaffy's: 'We zullen doorgaan'.

En André van Duin voegde met zijn zin: 'We zullen doorgaan, tot we bij het gaatje zijn' een nieuwe uitdrukking toe aan de Nederlandse taal.

Maar tot welk gaatje ging André van Duin dan? André van Duin ging tot het gaatje dat in het midden van de single of de LP zit. Mede door dit maffe stukje tekst en het idiote filmpje, werd het nummer van André een grotere hit dan het nummer van Ramses. En die is eigenlijk toch wel mooier...

En ik ben André dankbaar. Want zonder André had ik nooit tot het gaatje kunnen gaan. En zeg zou zelf... er is weinig lekkerder dan volledig tot het gaatje gaan. Toch?





(Wat gaat het plaatsen van een youtubeje overigens lastig. Ik krijg bij bijna alles de melding: video player toot small. Weet iemand wat er aan de hand is?

Voor de zekerheid plaats ik HIER de link.)

1 opmerking: