zaterdag 10 november 2018

Zwijmelen op Zaterdag: Turn! Turn! Turn!



Ik begin de zaterdag met het laatste liedje dat ik gisteravond vannacht op weg naar huis in de auto hoorde:
Turn! Turm! Turn! van the Birds.

Ik hoor vaak van mensen dat ze mijn geduld bewonderen.
Ik kan heel geduldig zijn, dat klopt, als het aankomt op priegelwerkjes bijvoorbeeld. Of draadjes uit de knoop halen :-). Of als ik iets wil bereiken waar volharding voor nodig is.
Maar ik kan anderzijds ook ontzettend ongeduldig zijn als er dingen op mijn pad komen die hetgeen wat ik wil in de weg staan.
Of als ik moet accepteren dat mijn lijstje van dingen die ik wil doen zo lang is dat ik eigenlijk nergens aan toe kom.

Daarom vond ik dit wel een mooi liedje om alles even te relativeren, in het juiste perspectief te zetten. For Everything is a Season.
Waarom was het juist mijn 18-jarige die mij erop wees dat ik eens goed naar de tekst moest luisteren?
Ook daar zal een reden voor zijn...


To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time to every purpose under heaven

A time to be born, a time to die
A time to plant, a time to reap
A time to kill, a time to heal
A time to laugh, a time to weep

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time to every purpose under heaven

A time to build up, a time to break down
A time to dance, a time to mourn
A time to cast away stones
A time to gather stones together

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time to every purpose under heaven

A time of love, a time of hate
A time of war, a time of peace
A time you may embrace
A time to refrain from embracing

To everything - turn, turn, turn
There is a season - turn, turn, turn
And a time to every purpose under heaven

A time to gain, a time to lose
A time to rend, a time to sew
A time for love, a time for hate
A time for peace, I swear it's not too late!

5 opmerkingen:

  1. Wow wat een herinneringen haalt dit nummer naar boven! De tekst is inderdaad geweldig. Bijzonder dat je daar door je 18-jarige op wordt gewezen. Iedereen zou daar gewoon aan moeten denken en naar handelen. Dan is het leven nog mooier dan het al is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zalig nummer. Goede tip van je wijze zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een geweldig mooie song! Een tekst uit het Bijbelboek Prediker (3:1-8) op muziek gezet door Pete Seeger en in de versie van The Byrds een grote hit geworden.
    Ik "ontdekte" die link héél lang geleden bij een vriendin thuis die een tijdje in een kibboets gewerkt had, en deze Bijbeltekst, in het Engels, gecalligrafeerd aan de wand had hangen. Ik kende de versie van The Byrds al...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat van die (on)geduld is heel erg herkenbaar, wilskracht ook.... en toch lukt me 1 ding nog steeds niet *snik*.

    BeantwoordenVerwijderen