zaterdag 23 juli 2022

Zwijmelen op Zaterdag: Lateralus

 



Ken je dat... dat je met mensen een bepaalde liefde voor iets deelt, en dat je dan elkaar altijd een foto stuurt als je iets tegenkomt wat de gezamenlijke liefde betreft? 
Zo sturen mijn vriendin Kleine Tas en ik elkaar altijd een foto als we iets tegenkomen waar we een gezichtje in zien. Mijn nichtje stuur ik vaak iets geks als het een stokstaartje betreft. En mijn broer en ik delen de liefde voor de Fibonaccireeks. 

Fibonacci: het is een wiskundige reeks die overal in de natuur terugkomt. 
De reeks is als volgt opgebouwd: elk volgend getal is de soms van de 2 getallen ervoor. 
Dus: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 etc. 
Hoe komt dit terug in de natuur? 
Google maar eens op Fibonacci  Natuur. Er zijn plaatjes genoeg te vinden. Van microscopisch klein tot in heel groot in het universum. 



Slakkenhuizen, zonnenbloemen, het heelal dus.
Maar ook dennenappels, annanassen, dahlia's, varens, ga zo maar door. Je kunt het in vanalles zien. 

Ook de gulden snede is hierop gebaseerd: je komt het overal tegen in de kunst en architectuur: 










Dus je begrijpt... mijn hart maakte een sprong toen ik erachter kwam dat Tool een nummer heeft geschreven dat gebaseerd is op de Fibonaccireeks. En ik heb het liedje natuurlijk direct naar mijn broer gestuurd, waarop hij antwoordde: Ze slaan door.
Ik moet zeggen: ik vind het moeilijk om het erin te horen, maar ik het volgende filmpje helpt erbij.
Ik ben het met mijn broer eens: Ergens in het verhaal raak ik het kwijt. Maar dat je het verzint om op deze manier muziek te maken vind ik redelijk briljant. 



 
Niet echt een zwijmelwaardig liedje vandaag. Maar ik vond deze te leuk om te delen. Daarom krijgt hij van mij toch een plekje in de Zwijmelrubriek. 

Meezwijmelen? 
Plaats hier je link. 













You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

2 opmerkingen:

  1. De muziek kan ik niet mooi vinden, maar de uitleg met de plaatjes fascineert mij. Ik sla een weekje over met mijn Zwijmel, maar daarna ben ik er weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik vind het ook niks, maar wel bijzonder dat je die reeks in heel veel dingen terug kunt zien. En toch ook dat er nu een muzieknummer mee gemaakt is. 🦋

    BeantwoordenVerwijderen