vrijdag 28 juli 2023

Zwijmelen op Zaterdag: I want your hands on me


Ja... jemig. 

Mijn zwijmel kán vandaag over niets anders gaan dan Sinéad O'Connor en mijn bewondering voor haar. 

Ik heb al eens een blog gewijd over hoe ik onder de indruk was van deze vrouw na het zien van de documentaire Nothing Compares. 
Vooral over het gedeelte dat ze naar het klooster van de Magdalene Sisters was gestuurd waar de haat tegen het katholicisme is gegroeid. 
Hoe ze op een bepaald ogenblik, na het verscheuren van de foto van de Paus later weer op het podium stond, uitgejouwd werd en zichzelf herpakte en in al haar kwetsbaarheid en haar kracht uitzong, uitschreeuwde wat haar dwars zat. 
Ze werd een beetje weg gezet als gekkie, maar ze was met haar ideeën gewoon haar tijd ver vooruit. 

Niets dan bewondering voor deze vrouw. 
De film 'The Magdalene Sisters' heb ik lang geleden al gezien en ik was daar zwaar van onder de indruk.
Jonge vrouwen, veelal zwanger, al dan niet door verkrachting, werden daar in het klooster opgenomen en uitgebuit. Hun leven verwoest, kind afgenomen, terwijl het leven van de mannen, de verkrachters, gewoon door kon gaan. Het heeft tot 1996 (!!!) geduurd voordat hier een eind aan kwam! 


Dus nogmaals de twee kijktips: Nothing Compares en The Magdalene Sisters

Memento Sinéad. 
Een vrouw die écht in mijn rijtje voorbeeldvrouwen staat. 

Ik niet gekozen voor wat voor mij haar allerbeste nummer is. 
Dat is en blijft toch altijd Troy. Die heb ik al eens geplaatst in de Zwijmel. dus die 'mag' niet meer. 

Ik koos voor 'I want your hands on me'. 
Ongetwijfeld al 100 keer gehoord, mijn zus had haar albums, maar nu, in mijn huidige staat van zijn (nog altijd die roze wolk om mijn hoofd) voel ik pas waar ze over zingt. 
Een piepjonge Sinéad uit de jaren 80... 
Ik vind het prachtig. 


Wil je mee zwijmelen? 
Plaats dan hier je link. 

 



You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

3 opmerkingen:

  1. Dit is wel een mooi nummer van Sinéad O'Connor. Ik ken haar verder niet maar goed dat je aandacht aan haar besteed. Je wilde eigenlijk Troy plaatsen, maar het maakt toch niet uit of je die al eerder geplaatst hebt. Ik ken het nummer niet maar ga het nummer zeker luisteren....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. we hadden het er al over.... shock...
    Kortom, niets toe te voegen aan jouw beleving hier want die kan ik alleen maar onderstrepen plus het feit dat er andere facetten van mij persoonlijk zijn die me met haar verbinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinead O'Connor was een geweldige zangeres. R.I.P.
    Mijn zwijmel komt van een al wat eerder overleden zanger; Jeroen van Merwijk. Oók een kanjer!

    BeantwoordenVerwijderen