vrijdag 25 maart 2016

Zwijmelen op Zaterdag: Stressed Out

Ik vond het niet zo'n fijn weekje deze week.
Er is zoveel gaande.
In de wereld.
In het gezin.
In mijn hoofd.

Ik blogde er dinsdag al over. Dat ik niet in mijn hum kwam op mijn eigenlijk toch wel lekkere vrije dag. De week is nu voorbij en ik heb mijn goede humeur nog niet kunnen vinden.

Een gevoel van rusteloosheid in mijn lijf.
's Nachts uren liggen draaien voordat ik in slaap val.
De wekker die dagelijks zeker twee uur te vroeg af gaat.

Toen ik van de week de zorgen besprak met Janneke, die zij zich maakte na de aanslagen in Brussel, probeerde ik te bedenken hoe ik als kind met angst en verdriet omging.
Maar ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk geen angst en verdriet heb gekend.
Ja... angst voor spinnen en donker. En verdriet om een dode parkiet.
Een koude oorlog die de ver van mijn bed show was. Meer dan dat was het niet.
Tot aan mijn volwassen leeftijd is er niemand in mijn omgeving dood gegaan die niet dood mocht gaan. Van mijn opa's en oma's heb ik pas afscheid hoeven nemen toen ik ergens tegen of in de dertig was.
Er waren geen zorgen om het niet hebben van een baan.
We waren niet uitgesproken rijk, maar mijn ouders verstonden de kunst om van een dubbeltje een kwartje te maken. Alles wat we nodig hadden was er en er waren bakken vol liefde.

Hoe anders is het bij mijn kinderen?
Verdriet om dierbaren, aanslagen dicht bij huis, ze zien vast ook wel onze zorgen bij Mr. C. zijn zoektocht naar werk. De bakken vol met liefde? Ja die zijn er. Daar ben ik van overtuigd. Ik hoop dat het genoeg is.

Ik verlang er best vaak naar terug om kind te zijn. Om 's nachts weg te kunnen kruipen in het holletje bij mijn moeder onder de dekens, waar alles veilig was en een boze wereld en zorgen niet bestonden. maar ja.

Weet je wat het ook is? Ergens vind ik ook dat ik niet mag zeiken.
We zijn gezond. We hebben elkaar. En eigenlijk is dat alles. Alles!
Dat moet toch genoeg zijn om blij van te worden?

Het lukt me gewoon even niet om de rest buiten te sluiten.
Op afstand te houden.
En niet dat dat moet. Want het is juist goed als dingen je raken.
Maar ik vind het eigenlijk gewoon best een beetje veel momenteel.

Dus... daarom vond ik dit liedje wel toepasselijk.
Janneke zingt het vaak mee als het op de radio is.
En ik vind het ook wel een lekker vrolijk melodietje.
Maar het grappige vind ik wel dat het, als je er een droevige deun onder zet, ook ineens een heel treurig liedje kan worden.



11 opmerkingen:

  1. Misschien bieden je hardloopschoenen je een kans om je hoofd even leeg te maken.

    Toitoi, groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn heftige tijden en die bakken vol liefde kan iedereen goed gebruiken. Bedankt voor je mooie woorden en zwijmel. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zoeken naar werk van je partner heeft onlosmakelijk een grote inpack op jouw leven. Die onzekerheid. We hopen dat hij gauw iets mag vinden, al zal zijn leeftijd ook een beetje meespelen. De schoorsteen moet roken.
    Wij wensen jou Fijne Paasdagen met heel veel liefde voor elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad is het een rare tijd vergeleken met onze jeugd, de mijne nog wel even eerder dan de jouwe. Kan me je gevoel wel een beetje voorstellen. Wat moet het voor kinderen zijn? Maar de liefde overheerst hè!
    Het nummer is mij totaal onbekend, maar heeft wel iets...
    Veel liefs en een fijn Paasweekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat herken ik je verhaal... dat die dingen ons toch raken is volgens mij alleen maar goed, het is deel van ons mens-zijn en medemenselijkheid.

    Wat ik aan jouw bijdrages altijd zo bijzonder vind is dat ik vaak de muziek niet herken die jij deelt... terwijl ik van mezelf vind best wel veel muziek te kennen.

    Bakken vol liefde, die kreeg ik dan weer niet maar heb ik wel geprobeerd door te geven en nog steeds te hebben voor iedereen om me heen... en ja sommige dagen zijn absoluut niet leuk, maar leren ons ook de juist mooie momenten extra te waarderen

    fijn weekend, fijne pasen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een muziekje om vrolijk van te worden

    Ik wens je prachtige paasdagen met veel zonneschijn.

    Lieve groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien dachten jouw ouders ook wel zo over jouw jeugd. Ook toen speelde er van alles. Ik herken jouw gedachten al te goed.
    Wens je fijne en luchtige Paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder, Natas, hoe je dit weer zo mooi in woorden kan vatten! Ik voelde het ook hoor en ik denk veel meer mensen om ons heen dan we denken.... Maar er zijn ook zoveel fijne dingen om ons heen; ons gezin en onze vrienden... En anders ben ik er altijd ook nog voor een hele dikke knuffel, dwars door de muur :) Lieverd, blijf geloven in de lente, die toch echt aankomt, al duurt 'ie even... <3 <3 <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi, herkenbaar logje. Dat veilige gevoel van kind zijn, wegkruipen. Dat zou ik ook wel terug willen halen.
    Vreselijk wat er tegenwoordig gaande is. En het lijkt alleen maar erger te worden. Daar word je soms ook moedeloos van.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen