zondag 27 maart 2016

Paaspartypooper

Ik ga vandaag even de paaspartypooper zijn.

Hoe dat komt?

De aanleiding is dit fimpje.
De afgelopen weken zag ik dit filmpje meerdere malen bij meerdere mensen voorbij komen op facebook. How to paint chickens...



En iedereen riep ach en wee en och wat zielig en dat kan toch zomaar niet, etc.
Er waren heel veel verontwaardigde reacties.
Ook ik hoopte dat deze kuikentjes in ieder geval hun oogjes goed dicht hielden.

Maar ik verbaasde me erover dat ik geen enkele reactie las over dat het niet minder erg is als wat dagelijks in ook in Nederland gebeurt. Iets waaraan iedereen die eieren eet aan meewerkt.
Want door het consumeren van eieren ben je er medeverantwoordelijk voor dat er dagelijks (ik weet niet hoeveel, maar het zijn er heel veel) haantjes levend door de hakselaar gaan.

Het heeft me aan het denken gezet.
Ik vond dit filmpje ook te zielig om naar te kijken.
Maar wat wil ik hier zelf mee, met deze wetenschap?
Voor mezelf heb ik besloten om deze pasen in ieder geval geen eieren te eten.
En niet alleen deze pasen... maar voorlopig gewoon niet meer.

Ik heb het vanmorgen tijdens het ontbijt met aan mijn gezin medegedeeld en mijn besluit even besproken. En ik legde uit wat mijn besluit getriggerd heeft. Zij hadden dit filmpje ook gezien en vonden het ook zielig. En ik vroeg of ze wisten wat er in Nederland met de haantjes gebeurt die eigenlijk gewoon een overbodig bijproduct zijn van de eierindustrie. De één dacht dat die rijp gemaakt werden voor de slacht, zodat ze in ieder geval nog vlees opleverden. Maar dat is dus niet zo. De kinderen hadden er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.

Ik legde het heel simpel uit.
Een kip die gehouden wordt om eieren te leggen gaat maar kort mee. Eigenlijk omdat het continu leggen van eieren gewoon een heel zwaar leven is. Een te zwaar leven. Ze gaan er veel te vroeg aan dood.
Dus zijn er vaak weer nieuwe kippen nodig. Echter... van de 100% die uit een ei komt, is 50% een haan. En die kunnen nu net geen eitjes leggen. Dus die zijn overbodig. En daarom wordt dit bijproduct direct afgevoerd door de hakselaar zodat het zo min mogelijk geld kost.

Dit is hoe het werkt.
Hier keken ze toch wel even van op.

Dus... het eten van eieren stond me de laatste maanden met deze wetenschap toch al tegen.
En ik weet dat er in heel veel producten ei verwerkt zit.
En hoe ik daar mee om zal gaan, dat weet ik op dit moment nog niet.
Ik denk dat het net zo gaat als met het eten van vlees, melk en kaas. Wat begon met halveren en vervolgens decimeren zal ook uiteindelijk wel eindigen in 0.

En wat ik hiermee wil? Ik weet het niet. In ieder geval geen discussie over 'dan zou je ook niet dit of dat moeten doen'. Mag hoor. Maar ik ben zelf nog zoekende en naar mijn mening best een eind op weg naar wat ik uiteindelijk voor mezelf bereiken wil: Geen dierenleed meer op mijn bord.
Ik wil wel dat mensen weten dat het zo gaat. En dat ze mét deze wetenschap de keuze kunnen maken wat ze ermee doen. Want als zoveel mensen ach en wee roepen bij het zien van het verven van kuikentjes en dat het lijkt dat zoveel mensen het niet zo erg vinden dat er dagelijks zoveel kuikentjes door de hakselaar gaan (want daar hoor ik veel minder mensen over roepen), dan wekt dat bij mij de schijn op dat veel mensen het gewoon niet weten en ook daarom niet hun keuze hierop kunnen baseren.

Dus daarom ben ik bij deze de paaspartypooper. Al is het maar dat er morgen een paar mensen zijn die bij het ontbijt één eitje minder koken, bakken of pocheren... en als die er dan later in de week nog eens over nadenken... dan hoop ik dat we met elkaar heel veel kunnen winnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten