zaterdag 20 oktober 2012

Met extra blos




Ik knikte mijn zus bemoedigend toe.
‘Zullen we maar beginnen? ‘
Mijn zus pakte het toilettasje en ritste het open. Het roze tasje dat ik zo goed kende. De inhoud was al jaren hetzelfde. Een groene oogschaduw, bruin oogpotloodstompje, rouge, mascara, lippenstift en een tubetje foundation, nog bijna vol .

‘De foundation hecht niet. De huid is klam.’
‘Er zitten condensdruppeltjes op.’
‘Heb je een tissue?’
‘Als er ergens een overschot aan tissues moet zijn dan is het hier.’
In de hoek van de kamer stond een tissuedoos op tafel. Ik pakte een hand vol en depte de huid droog. Nu ging het beter. De make-up was gauw klaar: natuurlijk en niet teveel. Met extra blos op de wangen.

‘Klaar?’
‘Nee, joh, het haar moet nog.’
Mijn zus pakte de krultang erbij. Met liefde krulde ze de haren. Ze deed een stap achteruit om het resultaat te bekijken.
‘Er zitten allemaal rare vlekken in haar nek. Kunnen we daar niet wat aan doen?’
Ik deed mijn eigen sjaaltje af en drapeerde hem om haar nek.
‘Zo! Daar zie je niks meer van.’

‘Bril op?’
‘Nee… draag jij je bril als je je ogen dicht hebt?’
‘Nee. Maar ze droeg hem wel altijd… Bril af?’
‘Ja, bril af.’

‘Nu klaar?’
‘Bijna.’
Mijn zus pakte een flesje ‘ l’air du temps’ uit haar tas en spoot wat achter mama’s oren.

‘Nu is het klaar’

We grepen elkaar even stevig om de schouders en stonden een poosje zwijgend bij elkaar.

‘Het is goed zo… Zullen we papa erbij halen?’

Papa kwam de kamer binnen. Hij kuste mama op haar koude voorhoofd. Trots keek hij ons aan.
Prachtig , meiden…. ’t Is net alsof ze zo van haar fiets gestapt is en even haar ogen heeft gesloten om te genieten van de zon. ‘

We-300 is een schrijfoefening/uitdaging van Plato: Schrijf een verhaal/blog van exact 300 woorden over een bepaald woord, maar gebruik dat woord niet in de tekst. Dit keer was het woord: verzorgen. Meer lezen/meedoen? http://platoonline.wordpress.com

15 opmerkingen:

  1. Zo wat een liefdevol geschreven verhaal. Mijn complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *slik*
    Zeer indringend, ontroerend en bovenal liefdevol geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier word ik stil van. Prachtig geschreven Natas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ontroerend en liefdevol in alle eenvoud. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Natasja,

    Een van de mooiste en moeilijkste dingen die ik ooit gedaan heb was het afleggen van mijn moeder. Het allerlaatste wat ik voor haar kon doen voordat ze werd begraven. Later heb ik nog veel dingen gedaan omdat ze het zo gewild zou hebben.

    Je hebt het prachtig opgeschreven.

    groetjes,


    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  6. liefdevol geschreven.
    moet even slikken.
    prachtige WE

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sterk geschreven. Precies zoals de hier bovenstaande commentaren al aangeven. Aangrijpend. Ik heb zoiets nooit gekund. Ik heb de grootste bewondering voor de mensen die dat wel kunnen en ook doen.

    Ontroerende WE, zonder meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank jullie wel voor de reacties. @plato, @dorothé: we hadden er niet aan moeten denken om dit door een vreemd iemand te moeten laten doen. Stel je voor... je moeder ineens met knalblauwe oogschaduw, pijpenkrullen en knalrode lippenstift in de kist... Nee... dat kan je maar beter voorkomen. En het voelde ook echt fijn om zo afscheid te kunnen nemen, als meiden onder elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontroerend... Liefdevol...
    Schrijftechnisch mooie opzet, veel dialoog, dat lees ik graag.
    Dank je voor deze mooie WE.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel 'letterbak'. Ik vind het fijn om te lezen dat het schrijftechnisch ook in orde is. Ik heb daar best mee zitten stoeien. Er moest veel gezegd worden, maar ook weer niet teveel, en hoe breng ik onderscheid aan in de personen, zonder dat het een rommeltje wordt? Ik ben blij te lezen dat ook dat gelukt is.

      Verwijderen
  10. Wat een liefdevolle en intieme WE. Erg mooi en ontroerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De laatste zorg. Met respect geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi zeg, dat intieme moment zo beschreven.......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi geschreven WE300. Ook de laatste eer bewijzen op deze manier is 'verzorgen'. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen