woensdag 19 oktober 2016

Leeslijstje (deel 4)

Zoals beloofd, het laatste deel van mijn leeslijstje.

Eerder deze maand schreef ik deel 1, deel 2 en deel 3.
Vandaag, nu de herfst toch écht begonnen is (wat een wind en regen!) vertel ik over de laatste boeken die ik deze zomer en dit najaar heb gelezen.

De geschiedenis van mijn tanden van Valeria Luiselli


'Never judge a book by it's cover', wordt er vaak over boeken gezegd.
Maar eigenlijk doe ik dat altijd.
Ook dit boek heb ik gekozen vanwege de voorkant, en vanwege de titel.
Als medewerkster op een tandartsenpraktijk heb ik in de loop van de jaren toch een soort van vreemde liefde voor tanden gekregen.

De flaptekst:
'De geschiedenis van mijn tanden' is het verhaal van Gustavo Sánchez Sánchez, bijgenaamd Snelweg, naar eigen zeggen de beste veilingmeester ter wereld. Van kinds af is hij een verwoed verzamelaar. De groezelige nagelreepjes die zijn vader elke avond afscheurt en door de kamer keilt, vormen zijn eerste collectie.

Snelweg legt zich toe op de kunst van het veilen en blijkt daarin uit te munten. Naarmate hij ouder wordt, krijgen de verhalen die hij over de voorwerpen vertelt, steeds meer gewicht. Hij veilt zijn eigen krakkemikkige tanden door ze een voor een toe te dichten aan zijn favoriete filosofen en er een onwaarschijnlijk verhaal aan op te hangen. Op een veiling in Miami tikt hijzelf het gebit van Marilyn Monroe op de kop.

Ik heb het boek uitgelezen, maar daar is alles mee gezegd.
Ik blijf het vervelend vinden om het te zeggen wanneer ik een boek niet goed vind (de schrijver heeft er immers zijn ziel en zaligheid in gelegd) maar óf het ging me boven de pet, óf het was gewoon mijn humor niet, óf het was gewoon echt niet goed. Ik hou het op de eerste twee mogelijkheden. Jammer. De titel was zo veelbelovend en het plaatje sprak me zo aan.

Menthol van Frank Krake


Dit was wel weer een leuk boek met raakvlakken in het vak! 

De samenvatting:
Amsterdam, 1925. Joseph Sylvester, bijgenaamd Menthol, komt na een jarenlange zwerftocht aan in de hoofdstad van Nederland. Gevlucht voor de uitzichtloze situatie in zijn geboorteland Saint Lucia en voor de rassenhaat en het geweld van de Ku Klux Klan in Amerika. Een vlucht naar de vrijheid. Hij verdient zijn brood op markten met zijn Babajaba tandpasta, dat hij aanprijst als ‘het natuur geheim van het zwarte ras’. Daarmee trekt hij het hele land door. Complete steden en dorpen lopen uit. Menthol leert Nederland tandenpoetsen. Roosje Borchert is een vrijgevochten dame van stand en staat als mannequin bekend als het mooiste meisje van de stad. Als zij Joseph tegenkomt is het liefde op het eerste gezicht. Hij zwart, zij blank. Een schier onmogelijke combinatie in de jaren twintig van de vorige eeuw. Maar het paar trotseert alles en iedereen en trouwt. Zij gaan wonen in een provinciestad waar nog nooit eerder iemand een zwarte man heeft gezien. Twaalf jaar later breekt de oorlog uit. Opnieuw dreigt Joseph’s vrijheid te worden aangetast. Het echtpaar besluit te scheiden, uit pure liefde voor elkaar. En dat is maar goed ook….

Heel bijzonder, bizar, om te lezen hoe bijna een eeuw geleden werd gereageerd op mensen met een donkere huidskleur. En het lijkt me nu zo vreemd dat het een eeuw geleden niet gebruikelijk was om twee keer per dag je tanden te poetsen!
Een boek dat vlot wegleest, spannend en mooi geschreven is. De foto's in het boek laten het verhaal extra leven.

Lieveling van Kim van Kooten


Puck is jarig. Ze is vijf geworden, en ze staat met haar moeder op de stoep van een Rotterdamse achterstandswijk te wachten op een zwarte, glimmende auto. Naast hen staan hun koffers. Haar moeder heeft gereageerd op een contactadvertentie: ‘Heer (niet onbemiddeld) zoekt hulp in de huishouding’. En nu komt die meneer hen ophalen. Eenmaal in Zwijndrecht, in de kapitale villa waar de man woont, wordt Puck overladen met kado’s. Haar moeder, geestelijk matig begaafd, krijgt de leesmap en elke dag een fles rosé. De man – ‘ome meneer’ en later ‘papa’ genoemd – is pedofiel. Vanaf dag één wordt Puck misbruikt.

Zo begint het boek Lieveling. 
In Lieveling vertelt Kim van Kooten het verhaal van haar vriendin Pauline Barendrecht. Het is een boek met een zwaar onderwerp dat met heel veel humor (de plat-Rotterdamse oma!) toch luchtig blijft en dat vind ik heel knap gedaan!

Pogingen iets van het leven te maken, het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar



Samengevat: Hendrik Groen mag dan oud zijn, hij is nog lang niet dood en niet van plan zich eronder te laten krijgen. Toegegeven: zijn dagelijkse wandelingen worden steeds korter omdat de benen niet meer willen en hij moet regelmatig naar de huisarts. Technisch gesproken is hij bejaard. Maar waarom zou het leven dan alleen nog maar moeten bestaan uit koffiedrinken achter de geraniums en wachten op het einde? In korte, ogenschijnlijk luchtige, maar vooral openhartige dagboekfragmenten laat Hendrik Groen je een jaar lang meeleven met alle ups en downs van het leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord. Op de laatste dag van het jaar zal het nog moeilijk zijn om afscheid nemen van dit charmante personage...
Ik vond dit een superleuk boek. Zo geschreven dat je denkt dat dit dagboek écht door de oude bejaarde man zelf is geschreven. Knap!
Ik heb meerdere malen hardop zitten lachen.
Er is nog een tweede deel verschenen, maar daar wacht ik nog even mee, omdat ik bang ben dat dat een beetje veel van hetzelfde wordt.

De engel van Amsterdam van Geert Mak

Dit boek heb ik eigenlijk gekozen omdat ik naar een ander boek van Geert Mak op zoek was: De levens van Jan Six. Dat boek was uitgeleend in de bieb en ik liep tegen deze aan.
Geert Mak is altijd goed. En hoewel dit boek zéker niet het mooiste boek is dat ik van Geert Mak heb gelezen, is het toch zeker wel de moeite waard. 
Een verhalenbundel over Amsterdam. Ik denk dat het boek me nóg meer aan zou spreken als ik Amsterdam wat beter zou kennen.
Geert Mak kan heel onderhoudend en verhalend vertellen tegelijkertijd, en daarom vind ik zijn boeken altijd zo heerlijk om te lezen.
Tips die ik hier zomaar aan toe kan voegen:
De eeuw van mijn vader.
Hoe God verdween uit Jorwerd.
In Europa.
Lopen met van Lennep. 
Stuk voor stuk pareltjes over de geschiedenis.



Dit was mijn lijstje!
Ik heb wat leuke tips teruggekregen als reacties op mijn blogs (dank daarvoor) dus over een poosje komt er weer een vervolg. 





2 opmerkingen:

  1. Bedankt. Hendrik Groen vond ik ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee kende ik er al, de rest gaat op mijn verlanglijstje in de biebapp. Heel makkelijk als ik dan daar ben dan kijk ik even of het mij wat lijkt of ik kijk in de beschrijving in de catalogus en jouw aanbeveling natuurlijk.

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen