zondag 9 oktober 2016

Leeslijstje (deel 2)

Gisteren  begon ik  aan een overzicht van de boeken die ik de afgelopen periode heb gelezen.
Vandaag dus het vervolg.

Solitude van Jeroen Thijssen


Ik zei het gisteren al. Ik hou van boeken over lange familiegeschiedenissen. Dit is er ook weer zo één. Heel anders qua sfeer als 'De Stamhouder' waar ik gisteren over schreef. 
Boeken over het oude Nederland Indië hebben bij mij altijd een streepje voor.
Goed geschreven. De sprongen in de tijd, van de broers in Indië naar de broers (kleinzoons) in Nederland in de jaren '80, houden de afwisseling erin.
Ook weer zo'n lekker dik boek, waarvan ik het jammer vond dat ik het uit had.

Uitgeverij Nieuw Amsterdam schreef er het volgende over:
Een Indische familiegeschiedenis. Wanneer Frank en Robert het huis van hun opa leeghalen, ontdekken ze hun duistere familiegeschiedenis. Hun voorvaderen hebben meegevochten op Lombok in 1896; ze ondergingen de gruwelen van de oorlog en vestigden zich met de verworven buit als echte kolonialen in Nederlands-Indië, de een als planter, de ander als journalist. Dagboeken en andere documenten uit de vorige eeuw brengen Frank ertoe de geschiedenis van zijn opa en diens vader te reconstrueren. Erfelijke belasting en onverwachte familiebanden vormen een rode draad, en de Indische wortels zitten dieper dan Robert en Frank, in Nederland opgegroeid, ooit voor mogelijk hadden gehouden.

Anatomie van een soldaat van Harry Parker


Dit vond ik een heel bijzonder boek. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken die steeds vanuit een ander perspectief worden geschreven. Zo is bijvoorbeeld in het ene hoofdstuk een kogel aan het woord, gevolgd door de baret, en in een ander hoofdstuk het draadje van de infuuslijn of een stapeltje bankbiljetten. Ook lopen de hoofdstukken niet in chronologische volgorde en de beschrijvingen horen ook niet altijd bij dezelfde persoon. Per hoofdstuk weet je dus niet meteen waar en op welk moment in de tijd iets zich afspeelt. In het begin is het daarom een beetje lastig om te ontdekken waar de schrijver met zijn verhaal naartoe wil. Al gauw blijkt dat het verhaal gaat over een soldaat die in de oorlogsgebied bij een explosie ernstig gewond is geraakt en aan het herstellen is van zijn verwondingen. Ik heb bij het lezen van dit boek heel vaak aan mijn zwager moeten denken, die een aantal jaren geleden ernstig gewond raakte bij een motorongeluk. Ik denk dat ik ook daardoor dit boek zo heftig vond. 
Harry Parker verloor zelf beide benen na een explosie tijdens de oorlog in Afghanistan.

Ivanov van Hannah Berrevoets


De flaptekst: 
Moskou, 1922: De tsaar is verdreven, de bolsjewieken hebben de macht gegrepen en de vooruitstrevende wetenschapper Ilya Ivanov heeft één droom. Hij insemineert chimpansees met mensensperma om zo een heel nieuw, hybride wezen te kweken: half mens, half aap.


New York, 1994: De aidsepidemie is op een hoogtepunt, de stad wordt geteisterd door bedbugs en de jonge, homoseksuele Felix van der Elsken komt aan op JFK Airport. Hij is hier voor een studie journalistiek, maar toch vooral om te worden wie hij altijd wilde zijn. Het lukt Felix alleen niet zijn draai te vinden, tot hij virologe Helena Frank ontmoet. Zij onderzoekt de oorsprong van het hiv-virus en is geobsedeerd door de fameuze kruisingsexperimenten van Ivanov. Felix is op zijn beurt gefascineerd door Helena en haar jongere assistente Lois, en raakt verstrikt in een gevaarlijke driehoeksrelatie: wat wil Helena van hem, wat wil hij eigenlijk van haar? En welk geheim verbergen de twee vrouwen? 

Een mooi boek met meerdere lagen en verschillende verhaallijnen. Het belangrijkste is de ethische kwestie: wat is wel en niet geoorloofd in de wetenschap? Het boek staat niet in mijn persoonlijke op 10, maar is toch zéker wel de moeite van het lezen waard!

Ma van Hugo Borst



Wat een mooi en lief boek dit. Zo vol liefde schrijft Hugo Borst over zijn dementerende moeder.
Echt... dat mijn eigen moeder overleed toen ze 49 jaar was, is een groot gemis. Maar toen ik dit las kon ik alleen maar denken dat ik zo blij was dat me zoveel verdriet bespaard is gebleven.
Jammer dat het boek in een middagje uit was...


Mijn leeslijstje is nog lang niet klaar, maar dit blogje is weer lang genoeg.
Stay tuned for more!




3 opmerkingen:

  1. Bedankt. Ik heb er 2 genoteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bervoets heeft me al vaak verbaasd. Jammer dat haar columns in de VK verdwenen staan. De rest staat op mijn verlanglijstje in mijn biblotheekaccount.

    Dankjewel en groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bervoets heeft me al vaak verbaasd. Jammer dat haar columns in de VK verdwenen staan. De rest staat op mijn verlanglijstje in mijn biblotheekaccount.

    Dankjewel en groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen