zaterdag 22 oktober 2016

Zwijmelen op Zaterdag: Photograph

Een paar weken geleden vertelde ik in de zwijmel over hoe we hulp zouden krijgen bij de studiekeuze voor Jip. Vorige week deed Jip een test en gisteren hadden we een uitgebreide bespreking daarover. 
Cognitief moet hij een niveau 3 opleiding makkelijk aankunnen, bleek uit de test. Vergeleken met een heleboel jongeren die op zijn niveau leren scoort hij op bijna alle vlakken bovengemiddeld. 
In de uitslag van rest van de test, die ging over Jips persoonlijkheid, herkenden we Jip goed. 
Dat gedeelte ging over de factoren in Jips persoonlijkheid die ervoor zorgen of een bepaalde opleiding wel of geen kans van slagen zou hebben bij Jip. 

Het leuke was dat Jip veel aan het woord was. En ondanks dat hij aangaf dat hij heel zenuwachtig was voor het gesprek, kon heel goed zijn mening formuleren. Hij kwam met veel anekdotes uit de klas. Voor ons ook heel leuk om te horen, vooral omdat hij thuis niet zo spraakzaam is over de gebeurtenissen op school. Ook zijn levensloop kwam weer even aan bod. Hij had het zelf allemaal beter in het geheugen als wij zelf. 

Ruim 3 uur hebben we zitten praten, met de studie-adviseur. Ik vind het echt geweldig dat dit bureau (het Centrum voor Studiekeuze en Beroep) er is voor de West-Brabantse MBO's. (Hoe wordt dit in vredesnaam gefinancierd?).
We kregen goede tips. De komende maanden zullen we in de omgeving wat scholen gaan bezoeken. En hoera!!! Vanaf januari 2017 wordt het openbaar voor voor MBO-studenten ook vergoed! Dat betekent dat we geen bom duiten kwijt zullen zijn aan openbaar vervoer als de keuze toevallig op Vlissingen, Rotterdam of Breda valt. (Echt... ik schrok daarvan. De OV-kosten kunnen dan weleens oplopen tot €2000,- per jaar!) 

Op het moment dat alles dan weer even de revue passeert, de eerste jaren op school, de verhuizing, blijven zitten, de overgang naar speciaal onderwijs, de overstap naar het middelbaar, en dan nu de studiekeuze bepalen... dan draait de hele film in mijn hoofd weer even af. Jemig... waar is de tijd gebleven. 

Ik vond er, met hulp van mijn dochter, een mooi Liedje bij van Ed Sheeran: Photograph. 








7 opmerkingen:

  1. Dat tijd vliegt zal niemand ontkennen... en dat tijd ook heel uitdagend is evenmin... maar ik lees wel een mooi verhaal hier dat me ontroert... waar de liefde vanaf spat... Ik wens jullie maar zeker ook Jip alle geluk op zijn nieuwe school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige zwijmel bij je verhaal. Heerlijk dat de adviseur uitgebreid de tijd nam voor Jip. Dat is heel bemoedigend en hoopgevend voor de toekomst. Top.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is nog eens een betrokken adviseur. En een heerlijk filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat er de tijd wordt genomen voor jullie.. Jullie komen er vast uit voor Jip. Mooi hoor.
    Wat een mooi nummer van Ed Sheeran!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop voor jullie dat het allemaal goed terecht komt!
    Mooie bijpassende clip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi nummer bij een mooi logje. Fijn dat er de tijd voor werd genomen. Dat maak je tegenwoordig niet zo vaak meer mee.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heerlijk voor je om goed nieuws te krijgen over Jip !

    BeantwoordenVerwijderen