zaterdag 10 september 2011

ontdek je plekje deel 1 en 2

Vandaag ben ik op een hoop plekken geweest waar ik nog nooit ben geweest en misschien ook nooit meer zal komen.

Vanmorgen hadden we een alternatieve loop. We gingen lopen op de 'Spinolaberg' in Halsteren. Op verschillende plekken stonden gidsen die iets leuks over de omgeving konden vertellen. Veel gehoord, veel geleerd, en vooral ook heerlijk gelopen in een mooie omgeving.

Spinolaberg is overigens een groot woord voor een glooiing in het landschap op de brabantse wal. Ooit weleens gehoord van de spaanse krijgsheer Spinola? Die zat dus op de berg uit te kijken over het zeeuwse landschap om vijanden vroeg te kunnen ontdekken om te voorkomen dat ze Brabant binnen zouden komen. Het leuke van de spinolaberg waren de huisjes die er stonden. Het was eigenlijk een kleine nederzetting net buiten de bebouwing van Halsteren. Nou ja... er staan weer een paar huizen bij op mijn verlanglijstje, zegmaar...

De herinnering aan de watersnood in 53 wordt er levend gehouden door palen in het landschap. Langs de weg staat op de palen aangegeven hoe hoog het water kwam. Een flink eind boven koppie onder :-(
Indrukwekkend waren de teksten die op de palen stonden, van mensen die het overleefd hadden: 'op een vlot kwam een hoopje kind voorbijdrijven, gewikkeld in doeken... in de verte het wanhopige roepen van de moeder....' 1 paal droeg 87 rozen... 1 voor elk slachtoffer.

's Middags moest Janneke naar een partijtje in Hoogerheide. Omdat ik geen zin had in een ritje heen en terug ben ik daar lekker de hei op gegaan. Er was een route met om de paar honderd meter een geruststellend paaltje met een blauwe uil erop die me vertelde dat ik nog op het goede pad zat.
Mooi was het daar.... de hei stond volop in bloei, paddo's in allerlei vormen en kleuren. Ik voelde me net roodkapje.... waar ging ik heene... zo alleen, zo alleen.... Ik ben op 1 eenzame mountainbiker gewoon helemaal niemand tegengekomen!



Als sfeerplaatje pluk ik er even een van het web. Als ik vanavond nog zin heb zal ik mijn telefoontje nog even leegtrekken:



Nou, gelukkig ben ik niet belaagd door boze wolven, wilde dieren of enge mannen, is het niet gaan onweren en ben ik niet verdwaald.
Overigens mag dat onweersbuitje nu wel komen hoor.... het is klam en vies warm.... ik heb behoorlijk wat litertjes vocht verdampt vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten