Bibberend lag hij op de bank. Zijn hoofd verstopt in een kussen.
Mopperend. Ik heb het koud, ik voel me niet lekker, ik ben nog moe. Ik kan zo niet werken op school.' Een minuten later trok hij zelf de conclusie: 'Mama, ik geloof dat ik een beetje zenuwachtig ben.'
Zelf had hij bedacht dat de meester op school vandaag zijn klasgenootjes maar moest inlichten. Hij wilde er zelf niet bij zijn. En hij wilde ook niet dat de kinderen er vragen over gingen stellen. Hij vond het al moeilijk genoeg allemaal. Maar hij zou het wel fijn vinden als zijn klasgenootjes zouden weten dat hij na de zomervakantie op een andere school zou gaan beginnen. Voorlopig tot de kerstvakantie. Maar misschien kwam hij wel niet meer terug. Een school met een klas van 8 kinderen.Een plek ze hem goed zouden kunnen helpen met spelling, en taal en rekenen. Waar ze hem zouden kunnen helpen om te leren over zijn autisme en waar ze hem zouden helpen met waar hij goed in was.
De wetenschap dat dit vanmorgen ter sprake ging komen was genoeg om gewoon helemaal niet meer naar school te willen.
Gelukkig was zijn moeder thuis vandaag. Hij liet zich overhalen om in de auto te stappen. Samen gingen ze naar school om het met de meester nog eens door te spreken. Het zou allemaal goed komen. Maar voorlopig stond hij daar, vechtend tegen zijn tranen.
Het liefst was hij weer mee naar huis gegaan. Dicht weggekropen tegen zijn lieve moeder, maar ja, de les begon.
Tegen het einde van de ochtend was hij op de gang een boekje gaan lezen. Toen de bel ging, ging hij snel naar huis. Eén klasgenootje haalde hem in. Het was zijn vriendje van het eerste begin. Hij zei dat hij het jammer vond dat hij naar een andere school ging.
Er was nog een hobbel. Nu iedereen het wist moest hij het ook aan zijn vriendinnetje vertellen. Die zat in de andere groep 7. Hij had geen idee wat hij moest zeggen. Vervelend. Maar het nieuws van een ander moeten horen was nog vervelender. In de middagpauze had hij het ook aan haar verteld. Ze was verdrietig.
Zoveel vragen, zoveel onzekerheden, zoveel angsten. Pas over twee weken ging hij kijken op de nieuwe school. Dat was nog ver weg.
Hij belde aan. Zijn moeder deed open. 'En?' vroeg ze. 'Hoe ging het? '
'Goed' was alles wat hij erover wist te zeggen. Hij kroop even weg in zijn moeders veilige armen. Hier was het goed. Jip zag aan haar ogen dat ze trots was. Hij maakte zich los uit haar omhelzing en liep naar de pc om zijn favoriete spelletje te spelen. Even rust, even zijn hoofd leegmaken en even nergens meer aan denken...
Dat is inderdaad een behoorlijk lastige hobbel. Dapper dat hij zich hier doorheen heeft geslagen. Geen hem maar een dikke knuffel.
BeantwoordenVerwijderenFlinke hobbel ....
BeantwoordenVerwijderenZo'n hobbel waarbij je in de auto je hoofd zou stoten tegen het dak...Hij heeft het goed gedaan. Ik vind Jip een echte bikkel!
BeantwoordenVerwijderenDe overstap naar de nieuwe school bleek goed te zijn. Hij groeide opeens op, zijn angsten verdwenen, zijn achterdocht werd minder. Maar dan vlak voor de kerstvakantie kwam het bericht dat hij terug moest naar zijn oude school. Geen hobbel, maar een gigantische berg... met veel watervallen.
BeantwoordenVerwijderenEen herkenbaar verhaal, ik hoop dat Jip daar net zo opbloeit als die van mij dat deed. Hoe moeilijk die stap ook is.
Wat heb je dit gevoelig geschreven. Daar krijg ik kippenvel van.
BeantwoordenVerwijderenPrachtig geschreven. Je pakt zijn wereld volledig en je lezers pak je er ook mee. Zulke dingen zou Mark Rutte nou eens moeten lezen. Of zou hij daarna nog zeggen dat je maakbaar is en dat het gaat om blablablabla?
BeantwoordenVerwijderenOoo, wat voel ik mee met Jip... Je heb het zo mooi opgeschreven dat ik niet anders kan dan aan hem denken terwijl ik verder lees en hoopt dat de hobbel voor hem makkelijk verloopt... Ik vind dat hij het grandioos gedaan heeft... en jij hebt hem daar ook grandioos bij geholpen....
BeantwoordenVerwijderen