zaterdag 29 december 2012

Zwijmelen op zaterdag: New Year's Day


Hoe afgezaagd, deze zwijmelen op zaterdag... op één van de laatste dagen van het jaar een liedje over nieuwjaarsdag. 

Toch heb ik iets speciaals met dit liedje. Het is het nummer van mijn zus. Zij hoort bij dit deze plaat en deze plaat hoort bij haar. Ze is geboren op nieuwjaarsdag. 

Bono schreef dit nummer natuurlijk helemaal niet over mijn zus, maar over de coup van Generaal Jaruzelski in Polen in 1981 in Gdansk.

Via mijn zus leerde ik U2 kennen. 'War', was het eerste album waar ik kennis mee maakte. En hoe vaak heb ik niet op video het concert 'under a bloodred sky, live at red rocks' bekeken? (Ja, toen, in 1983 schreven we 'at' nog gewoon als 'at'... daar kwam geen apenstaartje aan te pas.) Wat was Bono daar toch mooi om naar te   kijken!

Er gaat geen nieuwjaarsdag voorbij waarop ik even contact heb met mijn zus. En er gaat geen nieuwjaarsdag voorbij waarop ik even naar deze plaat luister. Deze plaat gaat ook nooit voorbij zonder dat ik even aan mijn zus denk. 

Lieve Siepie (wat past de naam van mijn zus mooi in het Jip en Janneke - rijtje, hè?), deze is alvast voor jou. En verder mag iedereen gewoon meezwijmelen hoor!

 'New Year's Day' live at Red Rocks van U2.

15 opmerkingen:

  1. Heerlijk. Dank voor je bijdrage. Je linkje staat erbij. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed nummer, ik kende het niet. Met de beste wensen voor het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kan muziek dan toch iets bijzonders in zich dragen he?

    Mooi verhaal met mooie muziek!

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. U2 heerlijk en Bono ook maar de drummer ook ;-)

    Leuk dat je het aan je zus koppelt en haar verjaardag,nieuwjaar geeft hier een dubbele viering aan, alvast de beste wensen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lees ik toch mooie verhalen bij dat zwijmelen ...... en U2? Ja, ik kan ze wel waarderen, al moet ik zeggen niet alles hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon een goed nummer, zeker als je de achtergrond informatie leest. Die van ons gaat over Den Haag.
    Groetjes Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Siepie zit hier toevallig... heb haar het even laten lezen :-)

    Groeten van takkie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevallig... ze is anders bijna nooit bij jou :-)
      xxx Takkie

      Verwijderen
  8. Ah ik ben gek op fotografie en wist je dat de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn veel albumhoezen en video's heeft gemaakt van U2.
    Mooi die link met je zus,alvast gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, prachtige foto's zijn dat Dieneke. Vooral 'the Joshua Three' heeft prachtige Corbijn-foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk verhaal... kan me voorstellen dat dit liedje jullie verbind.

    Fijne jaarwisseling en alvast gefeliciteerd met je zus,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoef geen hele cd achter elkaar te horen maar sommige nummers zoals deze echt genieten en zeker met zo'n leuk verhaal er bij.

    BeantwoordenVerwijderen